Alfredo Jaar: 1973

Galerie Hubert Winter
curated by Jon Bird


Alfredo Jaar: Towards a Culture of Resistance

Studying architecture and filmmaking in Santiago during the Pinochet military junta, Alfredo Jaar experienced the harsh realities of making art in the shadow of repression, censorship and injustice. From the start, his aesthetic decisions were informed by a politics of resistance and the necessity to ‘speak truth to power’ through a visual language that engaged and alerted viewers to the contradictions underlying the production of common sense under totalitarianism. Working across mediums and materials—photography, film/video, installation and performance—Jaar took from architecture the significance of place and location and from film the mise-en-scène, fermented in the historical moment of Latin American conceptual art with its socio-political orientation.

Always aware of the tendency of the image to float free from the real, Jaar employs text and context to make work that selects from the visual informational overload—whether the banalities of everyday life or the spectacle of atrocity—an image or word that arrests our attention and identifies the individual amongst the multitude, introducing a different regime of visibility.

Jaar’s aesthetic of resistance found its full realisation when he left Chile for the United States and the inward-looking concerns of the New York art world, operating as an artist in exile. This state of necessary outsiderness has propelled him to travel globally as a critical observer and respondent to unequal relations between dominant and subaltern social systems,and to trace the flows of information, material and people within and across continents and oceans. These global patterns of movement are signifiers of enforced displacement, bandit economics, market forces and political ideologies, all the factors that combine to rob individuals of their rights and freedoms, identities, equalities and justice sacrificed to the pursuit of profit and power. Alfredo Jaar has made work in response to events in Rwanda, Hong Kong, Angola, Canada, Brazil, Germany, Venezuela, London, Japan, Sweden … the list goes on, a geography of exploitation and victimage. However, this is not only a testimony to a dystopian world, rather Jaar creates counter-narratives to the deceits of history and proposes that there is a role for a critical art practice in the production of meaning; another way of telling, of making the invisible, visible.

For this exhibition we decided to focus on works made between 1974 and 1987, mostly conceived and executed in Chile, or the early years in New York, the blueprints, as it were, for a future practice. At a time when the threat of fascism is again intruding onto the political landscape across Europe and the Americas, and the oppressed and dispossessed constitute a migratory movement washed up on the shores of unfamiliar and unwelcoming territories, to look again at works made in a previous period of political and cultural uncertainty seems both timely and appropriate.

Alfredo Jaar: Für eine Kultur des Widerstands

Alfredo Jaar, der Film und Architektur in Santiago studierte, erfuhr während der Militärjunta Pinochets die rauen Bedingungen künstlerischen Schaffens im Schatten von Repression, Zensur und Ungerechtigkeit. Von Beginn an wurde seine Ästhetik durch eine Politik des Widerstands und der Notwendigkeit des „speak truth to power“ geprägt. Seine visuelle Sprache involviert die Betrachter*innen und lenkt deren Blick auf die Widersprüchlichkeiten, welche der diskursiven Gleichschaltung des Totalitarismus unterliegen. Jaar arbeitet mit einer Vielzahl an Medien und Materialien – Fotografie, Film/Video, Installation und Performance –, stellt aber vor allem zwei Parameter für seine künstlerische Praxis in den Vordergrund: die Signifikanz des Ortes und der Lage im Zusammenhang mit der Architektur und das In-Szene-Setzen des Films. Diese Aspekte verbindet er mit der sozio-politischen Ausrichtung lateinamerikanischer Konzeptkunst in den 1970ern.

Im ständigen Bewusstsein der Tendenz des Bildes, dem Realen zu entgleiten, verwendet Jaar Text und Kontext, um Arbeiten zu schaffen, die aus dem visuellen Informationsüberschuss – seien es Banalitäten des alltäglichen Lebens oder Spektakel der Grausamkeit – ein Bild oder ein Wort auswählen, das unsere Aufmerksamkeit erfasst, das Individuum gegenüber der Masse hervorhebt und ein anderes Regime der Sichtbarkeit etabliert.

Jaars Ästhetik des Widerstands fand ihre bis dahin umfassendste Realisierung, als er Chile verließ, in die USA einwanderte und dort, in der selbstbezogenen Kunstwelt New Yorks, als Künstler im Exil agierte. Dieser Zustand des unvermeidlichen Außenseiter-Daseins hat ihn dazu getrieben, als kritischer Beobachter und Befrager ungleicher Beziehungen dominanter und subalterner sozialer Systeme durch die Welt zu reisen und die Flüsse an Information, Material und Menschen innerhalb von Kontinenten und Ozeanen und über diese hinweg zu verfolgen. Solche globalen Bewegungsmuster sind Indikatoren für Vertreibung, wirtschaftliche Machenschaften, Marktkräfte und politische Ideologien – zusammengefasst all jene Faktoren, die Individuen ihrer Rechte, Freiheit, Identität, Gleichheit und Gerechtigkeit berauben, alles zugunsten des Strebens nach Profit und Macht. Alfredo Jaar produzierte Arbeiten als Reaktion auf Geschehnisse in Ruanda, Hongkong, Angola, Kanada, Brasilien, Deutschland, Venezuela, London, Japan, Schweden – die Liste lässt sich fortsetzen –, eine Geografie der Ausbeutung und Viktimisierung. Trotz alledem sind die Arbeiten nicht bloß Zeugnis einer dystopischen Welt, viel eher schafft Jaar Gegenerzählungen wider die Retusche der Geschichtsschreibung und verficht die Notwendigkeit einer Rolle für kritische, künstlerische Praxis in der Bedeutungsproduktion – eine andere Art zu erzählen, das Unsichtbare sichtbar zu machen.

Diese Ausstellung legt ihren Fokus auf Arbeiten, die zwischen 1974 und 1987 entstanden sind – Blaupausen für Jaars späteres Schaffen – zum Großteil in Chile und in den frühen Jahren in New York konzipiert und ausgeführt. Zu einem Zeitpunkt des drohenden Wiedereintritts des Faschismus in die politischen Sphären Europas und ganz Amerikas; zu einem Zeitpunkt, an dem eine Migrationsbewegung, zusammengesetzt aus Unterdrückten und Vertriebenen, an den Küsten unbekannter und abweisender Territorien strandet, erschien es zeitgemäß, auf Arbeiten zu blicken, die in einer früheren Periode politischer und kultureller Unsicherheit entstanden sind.

Jon Bird
Translation (German): Philipp Wagner

Cover: A Logo for America 1987 (detail), Alfredo Jaar, 5 pigment prints mounted on Dibond, 96.5 x 96.5 cm each, Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Artists
Alfredo Jaar,
* 1956 in Santiago de Chile , lives and works in New York

Studies on Happiness: 1979-1981, 1981 (Detail)  Alfredo Jaar   8 pigment prints mounted on Dibond, 111.8 x 111.8 cm each  Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Studies on Happiness: 1979-1981, 1981 (Detail)
Alfredo Jaar

8 pigment prints mounted on Dibond, 111.8 x 111.8 cm each
Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Studies on Happiness: 1979-1981, 1981 (Detail)  Alfredo Jaar   8 pigment prints mounted on Dibond, 111.8 x 111.8 cm each  Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Studies on Happiness: 1979-1981, 1981 (Detail)
Alfredo Jaar

8 pigment prints mounted on Dibond, 111.8 x 111.8 cm each
Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Studies on Happiness: 1979-1981, 1981 (Detail)  Alfredo Jaar  8 pigment prints mounted on Dibond, 111.8 x 111.8 cm each Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Studies on Happiness: 1979-1981, 1981 (Detail)
Alfredo Jaar

8 pigment prints mounted on Dibond, 111.8 x 111.8 cm each
Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Chile 1981, Before Leaving, 1981 (Detail)  Alfredo Jaar   Pigment print, 152.4 x 165.1 cm  Courtesy of Galerie Lelong & Co., New York and the artist, New York

Chile 1981, Before Leaving, 1981 (Detail)
Alfredo Jaar

Pigment print, 152.4 x 165.1 cm
Courtesy of Galerie Lelong & Co., New York and the artist, New York

Chile 1981, Before Leaving, 1981 (Detail)  Alfredo Jaar  Pigment print, 152.4 x 165.1 cm Courtesy of Galerie Lelong & Co., New York and the artist, New York

Chile 1981, Before Leaving, 1981 (Detail)
Alfredo Jaar

Pigment print, 152.4 x 165.1 cm
Courtesy of Galerie Lelong & Co., New York and the artist, New York

September 11, 1973 (Coke), 1974/1982 (Detail)  Alfredo Jaar   6 pigment prints mounted on Dibond, 80.6 x 66 cm each  Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

September 11, 1973 (Coke), 1974/1982 (Detail)
Alfredo Jaar

6 pigment prints mounted on Dibond, 80.6 x 66 cm each
Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

A Logo for America 1987 (detail)  Alfredo Jaar   5 pigment prints mounted on Dibond 96.5 x 96.5 cm each  Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

A Logo for America 1987 (detail)
Alfredo Jaar

5 pigment prints mounted on Dibond 96.5 x 96.5 cm each
Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Cien Años De Soledad [No Realmente] 1985  Alfredo Jaar   Neon, 36 x 152 cm Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Cien Años De Soledad [No Realmente] 1985
Alfredo Jaar

Neon, 36 x 152 cm
Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Faces 1982 (Detail)  Alfredo Jaar   11 C-prints mounted on Dibond, 50.8 x 73.7 cm each Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Faces 1982 (Detail)
Alfredo Jaar

11 C-prints mounted on Dibond, 50.8 x 73.7 cm each
Courtesy of Galerie Thomas Schulte, Berlin, Galerie Hubert Winter, Vienna, and the artist, New York

Bio
Since the late-1980s Jon Bird has combined curating and writing with research and academic practice. Major curating projects include the first Retrospective of Nancy Spero (ICA, London, 1987) and collaborating with Alfredo Jaar on his 1992 Whitechapel exhibition (London). He has been consistently working with Nancy Spero and Leon Golub, for the latter he curated retrospectives i.a. at the Reina Sofia Museum, Madrid and most recently the Met Breuer, New York in 2018. He has been publishing on the visual arts and art theory since the 1980s; other artists he has worked with include Hans Haacke, Jenny Holzer, Cy Twombly, Kiki Smith, Olivo Barbieri.