Border Landscapes | Mausoleum for a worm

GALERIE HUBERT WINTER
curated by_Lorenzo Giusti

 

SIMONE FATTAL (*1942 in Damascus, Syria / Damaskus, Syrien, lives / lebt in Paris)
FRANCESCO GENNARI (*1973 in Pesaro, Italy / Italien, lives / lebt in Pesaro & Milan / Mailand)

 

SIMONE FATTAL

Border Landscapes / Grenzlandschaften

Since her childhood, Simone Fattal has had a strong relationship with the city of Vienna, which is also very much embedded in her family history. Her grandfather, Khalil Fattal, was appointed a dragoman of the Austro-Hungarian Empire in Damascus: His job was to help Austrian workers and travelers in Syria. After living in Vienna during World War I, Simone Fattal’s father went back to Syria, where he worked as Austrian Consul and met Simone’s mother, who herself had Austrian ancestors. Having so many familial ties to Austria, Simone Fattal grew up in an environment full of Austrian crossreferences: on the one hand, her parental house and car were carrying the Austrian flags, on the other, her relatives would relay all their stories to her.
Since the early 1980s, after fleeing the Lebanese Civil War, Simone Fattal has lived and worked as a sculptor in different parts of the world, from Beirut to Paris, from Southern France to Northern California, exploring and reconfiguring notions of history, freedom, and feminism through her practice. All these geographical trajectories and different historical and cultural backgrounds find a common formal basis in her production of ceramics. At Galerie Hubert Winter, the artist displays a selection of sculptures produced during various periods of her life: artworks retrieved from her various homes that document different geographical identities. “Warriors” are upright human figures fighting for their own existence. “Venus” is a group of independent women, female bodies all made of the same matter: earth. “Houses” are primitive shelters, basic architectural structures evoking undefined urban landscapes somewhere between past and present, East and West, materiality and immateriality.
The selection—from 2006 to the present—arranges a timeless village populated by mythological figures that cannot be identified with any specific place and yet are identifiable “anywhere.”

 

Einhergehend mit ihrer Familiengeschichte hat Simone Fattal seit ihrer Kindheit eine enge Beziehung zur Stadt Wien. Ihr Großvater, Khalil Fattal, wurde in Damaskus zum Dragoman der Österreichisch-Ungarischen Monarchie ernannt, um in dieser Funktion österreichischen Arbeitern und Reisenden in Syrien zu helfen. Nachdem Simone Fattals Vater während des Ersten Weltkriegs in Wien gelebt hatte, kehrte er nach Syrien zurück, wo er als österreichischer Konsul arbeitete und dort ihre Mutter traf, die selbst österreichische Vorfahren hatte. Da ihre Familie auf so vielfältige Weise mit Österreich verbunden war, wuchs Fattal in einem Umfeld voller österreichischer Querverweise auf: das Familienhaus und das Auto mit der österreichischen Flagge gekennzeichnet, die direkte Weitergabe der eigenen Geschichte durch Erzählungen ihrer Verwandten.
Bereits seit den frühen 1980er-Jahren (nach der Flucht vor dem Bürgerkrieg im Libanon) lebt und arbeitet Simone Fattal als Bildhauerin an verschiedenen Orten der Welt – von Beirut bis Paris, von Südfrankreich bis Nordkalifornien – und erforscht und rekonfiguriert durch ihre Praxis die Vorstellungen von Geschichte, Freiheit und Feminismus. Alle diese geografischen Pfade und verschiedenartigen historischen und kulturellen Hintergründe finden in ihrer Keramikproduktion eine gemeinsame formale Grundlage. In der Galerie Hubert Winter zeigt die Künstlerin eine Auswahl von Skulpturen, Referenzen aus unterschiedlichen Lebensabschnitten: Arbeiten, die aus ihren diversen Häusern kommen und verschiedene geografische Identitäten dokumentieren. „Warriors“ (Krieger) sind frei stehende menschliche Figuren, die für ihre eigene Existenz kämpfen. „Venus“ sind unabhängige Frauen, Frauenkörper aus der gleichen Materie, Erde. „Houses“ (Häuser) sind primitive Zufluchtsorte mit grundlegender architektonischer Struktur, die unbestimmte Stadtlandschaften evozieren, an der Grenze zwischen Vergangenheit und Gegenwart, Osten und Westen, materiell und immateriell. Die Auswahl von Arbeiten – von 2006 bis heute – arrangiert ein zeitloses Dorf, bevölkert von mythologischen Figuren, die mit bestimmten Orten nicht identifizierbar, allerdings mit „überall“ zu identifizieren sind.

 

FRANCESCO GENNARI

Mausoleum for a worm / Wurmmausoleum

Francesco Gennari was ten years old when he visited the Capuchin Crypt in Vienna for the first time, the great burial chamber of the House of Habsburg, where to he returned in his twenties. The experience left a deep impression on him. The sight of this monument inspired the artist to create a new form of work that merged sculpture and architecture. This is how in the early 2000s his first of several “Mausoleum for a worm” came about: wooden sculptures conceived as burial places for invertebrates, in which the reflection on the Viennese monument established a dialog with Italian Rationalist architecture. Created to contain death, not life, the mausoleums paradoxically give the artist the greatest possible expressive freedom.
While on the one hand the meaning of Gennari’s architectures is encapsulated in the darkness of a closed geometric space, the animal’s tomb, on the other a series of new drawings—created specifically for this exhibition—narrate Gennari’s mental landscape and the open avenues of his imagination. At Galerie Hubert Winter, Gennari moves from the inside to the outside, addressing universal issues such as life and death, the present and memory with a lightness and poetry that have become a fixture of his work.

 

Im Alter von zehn Jahren besuchte Francesco Gennari zum ersten Mal die Kapuzinergruft in Wien, die große Grabkammer des Hauses Habsburg, wohin er in seinen Zwanzigern noch einmal zurückkehrte. Die Begegnung hat ihn tief beeindruckt. Der Anblick dieses Denkmals inspirierte den Künstler, eine neue Form des Zusammenwirkens von Skulptur und Architektur zu konzipieren. So entstanden Anfang der 2000er-Jahre seine ersten „Mausoleo per un verme“: Holzskulpturen, die als Grabstätten für wirbellose Tiere gelten, in denen die Reflexion über das Wiener Denkmal einen Dialog mit dem italienischen Rationalismus in der Architektur herstellt. Geschaffen, um Tod, nicht Leben zu enthalten, geben die Mausoleen dem Künstler paradoxerweise die größtmögliche Ausdrucksfreiheit. Während auf der einen Seite die Bedeutung von Gennaris Architekturen in die Dunkelheit des geometrischen Raums eingeschlossen ist, das Grabmal des Tieres, erzählt eine – für diese Ausstellung neu realisierte – Serie von Zeichnungen Gennaris mentale Landschaft und die freien Wege seiner Fantasie. In der Galerie Hubert Winter bewegt sich Gennari von innen nach außen und thematisiert universelle Themen – wie Leben und Tod, Gegenwart und Erinnerung – mit Leichtigkeit und Poesie, die sein gesamtes Werk begleiten.

 

  SIMONE FATTAL  THE LION, 2008 43 x 60 x 40 cm, Ceramics / Keramik Courtesy by the artist, Kaufmann Repetto, Galerie Hubert Winter,  Photo: François Hernandez

SIMONE FATTAL THE LION, 2008
43 x 60 x 40 cm, Ceramics / Keramik
Courtesy by the artist, Kaufmann Repetto, Galerie Hubert Winter, Photo: François Hernandez

  SIMONE FATTAL  MIRAGE, 2015–2016 21 x 26 x 20 cm, Stoneware / Steinzeug, glazed / glasiert Courtesy by the artist, Kaufmann Repetto, Galerie Hubert Winter,  Photo: Nadim Asfar

SIMONE FATTAL MIRAGE, 2015–2016
21 x 26 x 20 cm, Stoneware / Steinzeug, glazed / glasiert
Courtesy by the artist, Kaufmann Repetto, Galerie Hubert Winter, Photo: Nadim Asfar

  SIMONE FATTAL  HOUSE IN THE DESERT 1, 2015–2016 19 x 48 x 37 cm, Stoneware / Steinzeug, glazed / glasiert Courtesy by the artist, Kaufmann Repetto, Galerie Hubert Winter,  Photo: Nadim Asfar

SIMONE FATTAL HOUSE IN THE DESERT 1, 2015–2016
19 x 48 x 37 cm, Stoneware / Steinzeug, glazed / glasiert
Courtesy by the artist, Kaufmann Repetto, Galerie Hubert Winter, Photo: Nadim Asfar

  FRANCESCO GENNARI  MAUSOLEO PER UN VERME, 2006 49,5 x 49,5 x 61 cm, Tulip tree, sugar, worm / Tulpenbaumholz, Zucker, Wurm Courtesy by the artist, ZERO..., Milan, Galerie Hubert Winter,  Photo: Paolo Semprucci

FRANCESCO GENNARI MAUSOLEO PER UN VERME, 2006
49,5 x 49,5 x 61 cm, Tulip tree, sugar, worm / Tulpenbaumholz, Zucker, Wurm
Courtesy by the artist, ZERO..., Milan, Galerie Hubert Winter, Photo: Paolo Semprucci

  FRANCESCO GENNARI  SENZA TITOLO, 2016–2017 Pencil on paper / Bleistift auf Papier, 21 x 29,5 cm Courtesy by the artist, Galerie Antoine Levi, Paris,  Photo: Paolo Semprucci

FRANCESCO GENNARI SENZA TITOLO, 2016–2017
Pencil on paper / Bleistift auf Papier, 21 x 29,5 cm
Courtesy by the artist, Galerie Antoine Levi, Paris, Photo: Paolo Semprucci

Lorenzo Giusti is the Director of GAMeC – Galleria d’Arte Moderna e Contemporanea di Bergamo. From 2012 to 2017 he has been Director of the MAN Museum in Nuoro and in 2016 part of the curatorial team of the 3rd Shenzhen Animation Biennale. In his projects he focuses both on leading figures in 20th-century avant-gardes and international contemporary artists, such as Ragnar Kjartansson, Julian Rosefeldt, Maria Lai, Thomas Hirschhorn, Michael Höpfner, Roman Signer, Michel Blazy, Jennifer West a.o.