it’s about

Galerie Raum mit Licht
curated by Institut für Betrachtung


Circulation is the magic word for the smooth running of which art is only one setting among many. For anyone who regards themselves as progressive and still wants to be artistically active, circulation is simultaneously commitment and output, prerequisite and result. The preferred place for its (re-)production is where social issues are only an effect of digitalisation and its value only counts statistically. Where “all that is solid melts into air, all that is holy is profaned”, we no longer need to rub our eyes.

What good would art be if it were not a concentrated reflection of prevailing conditions? As a distillate, art should pour “pure wine” and, nevertheless, (itself drunk) its real conditions and effects are forgotten. Who – a question to history! – needs perspectives? There are enough spirits in bottles. Eerily, what was once considered “real” and what was actually “factual” are diverging. The much-invoked “post-factual” creates facts. These are effects with “real” triggers and “real” effects that are all too often ignored. No cloud without a farm. No bot without ridicule.

It’s boom time for ghosts: good ghosts as well as evil monsters, to be trusted or to be unmasked as a spook. Their dark intentions ask to be unmasked and banished. Probably any means is right to dispel the horrors even before they appear. Like the pirate condemned to haunt in the Mickey Mouse Ghost of Black Brian adventure. He is not enough of a ghost to walk through walls but material enough to smash a radio set in two with his sabre, only to find out that the device speaks, but nobody is inside. The destruction of basis and superstructure becomes a paradoxical ghost hunt. The present-day ghosts are screwed up. Ghost hunters are possessed by their ghosts.

For some time now, this has also put pressure on the images that eke out their shadowy existence particularly in the domain of art. Extreme efforts at self-enlightenment of “art as art” hardly allow them to be “seen” any more, let alone “recognised”. Where too much power is attributed to them, their spellbound magic returns as powerlessness against “every-thing else”. Image power is one of the screwed up concepts that assigns power where no art and no image but sheer quota pressure circulates. Whereas art and image, on the other hand, are just quantifying factors of a hallucinating mimesis of power, or have to serve as mouthpieces for something “other” that has been suppressed, they again deceive about their “real” conditions – material applications, work, organisation, distribution. Anyone who speaks of analysis, criticism or possible ways out of the screwed-up circumstances – for instance through “collectivisation” or voodoo – will be abandoned by all good spirits. More than just a spectre is haunting … But the “spiritless” fear of them is indeed monstrous.

es geht um

Das Zauberwort heißt Zirkulation, für deren reibungslosen Ablauf Kunst nur ein Schauplatz unter vielen ist. Wer sich progressiv weiß und dennoch künstlerisch tätig sein will, dem ist Zirkulation zugleich Einsatz und Output, Voraussetzung und Ergebnis. Der bevorzugte Ort ihrer (Re-)Produktion ist dort, wo Soziales nur mehr ein Effekt von Digitalisierung ist und ihr Wert nur statistisch zählt. Wo längst „alles Ständische und Stehende verdampft, alles Heilige entweiht“ wurde, brauchen wir uns nicht mehr die Augen zu reiben.

Wozu sollte Kunst gut sein, wenn nicht als konzentrierte Widerspiegelung herrschender Verhältnisse? Als Destillat soll sie „reinen Wein“ einschenken und dennoch werden – selbsttrunken – ihre realen Voraussetzungen und Auswirkungen vergessen. Wer – Frage an die Geschichte! – braucht schon Perspektiven? Es gibt genug Geister in Flaschen. Gespenstisch bewegen sich was einst als wirklich, „real“ galt und das tatsächlich „Faktische“ auseinander. Das viel beschworene „Post-Faktische“ schafft Fakten. Diese sind Effekte mit „realen“ Auslösern und „realen“ Wirkungen, die allzu oft übergangen werden. Keine Cloud ohne Farm. Kein Bot ohne Spott.

Gespenster haben Konjunktur: gute Geister wie böse Monster, denen es zu trauen oder die es als Spuk zu entlarven gilt. Ihre finsteren Absichten wollen enttarnt und gebannt werden. Um die Schrecken zu vertreiben noch bevor sie erscheinen, ist wohl jedes Mittel recht. Wie der zum Geistern verurteilte Pirat im gleichnamigen Mickey Mouse-Abenteuer. Er ist zu wenig Spuk, um durch Wände zu gehen, aber materiell genug, um mit seinem Säbel ein Radiogerät entzweizuhauen, nur um festzustellen, dass das Gerät zwar spricht, aber dennoch keiner drin sitzt. Eine Zerschlagung von Bau und Überbau wird zur paradoxen Geisterjagd. Die Gespenster der Gegenwart sind verkorkst. Geisterjäger sind von ihren Geistern besessen.

Dies hat schon länger auch Druck auf die Bilder ausgeübt, die speziell in der Domäne der Kunst ein Schattendasein fristen. Äußerste Anstrengungen der Selbstaufklärung von „Kunst als Kunst“ lassen sie kaum mehr „gesehen“, geschweige denn „erkannt“ werden. Wo ihnen zu viel Macht zugeschrieben wird, kehrt ihr gebannter Zauber als Ohnmacht gegenüber „allem anderen“ wieder. Bildermacht heißt eines der vermurksten Konzepte, die Macht zuweisen, wo keine Kunst und kein Bild, sondern schierer Quotendruck zirkuliert. Wo hingegen Kunst und Bild nur noch als quantifizierende Faktoren einer halluzinierenden Mimesis der Macht gelten oder als Sprachrohr von etwas unterdrücktem „Anderen“ herhalten müssen, täuschen sie erneut hinweg über ihre „realen“ Bedingungen – materielle Einsätze, Arbeit, Organisation, Verteilung. Wer von Analyse, Kritik, möglichen Auswegen aus den verkorksten Verhältnissen – etwa durch „Kollektivierung“ oder Voodoo – spricht, wird von allen guten Geistern verlassen sein. Mehr als nur ein Gespenst geht um… Die „geistlose“ Angst vor ihnen ist tatsächlich monströs.

Institut für Betrachtung
Translation (English): David Westacott

Cover: Skullsplitter 2019, Philipp Höning, Book edition on display, laser print on paper, Munken Print White 115 g/qm, 184 pages, 29 x 20 cm 2 editions, 10 pieces each, Courtesy of Philipp Höning, Post Tyler, Ausstellungsraum, Cologne, Photo: Philipp Höning, 2019

Artists
Philipp Höning, *1986 in Dortmund, lives and works in Cologne
Victor Burgin, *1941 in Sheffield, lives and works in Somerset and Paris
Claudia Kugler, *1969 in Auerbach, Austria, lives and works in Berlin
Robert Lettner, *1943 in Elne, France, died 2012 in Vienna
Olena Newkryta, *1990 in Wosnessensk, Ukraine, lives and works in Vienna

one month on skin 2014  Olena Newkryta  Barytpaper, black-white, 50 x 57 cm Courtesy of Olena Newkryta and Raum mit Licht, Vienna   Photo: Olena Newkryta, 2016

one month on skin 2014
Olena Newkryta
Barytpaper, black-white, 50 x 57 cm
Courtesy of Olena Newkryta and Raum mit Licht, Vienna
Photo: Olena Newkryta, 2016

grrrrr 2017 Claudia Kugler  Fine art print mounted on Diasec, 150 x 100 cm Courtesy of Claudia Kugler, Berlin  Photo: Claudia Kugler, 2017

grrrrr 2017
Claudia Kugler

Fine art print mounted on Diasec, 150 x 100 cm
Courtesy of Claudia Kugler, Berlin
Photo: Claudia Kugler, 2017

Handgranaten (from the series: Stilleben) 1974  Robert Lettner  Acrylic on canvas (air brush), 129.1 x 99.2 cm Courtesy of Margit Lettner, Vienna  Photo: Robert Lettner / Markus Lettner / Archive Robert Lettner, 2018

Handgranaten (from the series: Stilleben) 1974
Robert Lettner

Acrylic on canvas (air brush), 129.1 x 99.2 cm
Courtesy of Margit Lettner, Vienna
Photo: Robert Lettner / Markus Lettner / Archive Robert Lettner, 2018

from the series Kings Road 1974–84  Victor Burgin  Silver gelatin copy, 46 x 61 cm Edtion 3 + 2 AP Courtesy of Victor Burgin und Galerie Thomas Zander, Cologne   Photo: Victor Burgin

from the series Kings Road 1974–84
Victor Burgin
Silver gelatin copy, 46 x 61 cm
Edtion 3 + 2 AP
Courtesy of Victor Burgin und Galerie Thomas Zander, Cologne
Photo: Victor Burgin

Bio
On the occasion of “curated_by” the Institut für Betrachtung (IFB) will be represented by Wolfgang Brauneis, Hans-Jürgen Hafner and Thorsten Schneider. The IFB was formed in 2014 as a collective of art historians, critics and artists organizing exhibitions, lectures, talks and radio shows related to the visual arts and beyond. Wolfgang Brauneis (Köln) is an art historian and staff member of the Studios New Amerika and a-Musik, Hans-Jürgen Hafner (Berlin) is an art critic, author and curator at kunstbunker Nürnberg, Thorsten Schneider (Bochum) is an art historian and lecturer at the Münster School of Architecture.