Cursed Images

Galerie Kandlhofer
curated by Ed Fornieles


For the last few years I have chased, collected and spread cursed images, the curse is a demonic spirit that inhabits certain images and which passes to the viewer on contact, unsettling them, causing confusion, unease or dread. In 2015 the Tumblr account cursedimages.tumblr.com began to define and categorise a type of image that they identified as being cursed, images that produce a disruptive and unsettling effect on the viewer. In each image the root of its disruptive affect varies, although not tied to any specific content, subject or image there is always a sense that the image is illogical, abnormal or wrong in some fundamental way.

To speak of the curse, we must mention Sigmund Freud who, at the turn of the 20th century, attempted to describe its effect with his theory of the uncanny, which he identifies as a strangeness in the ordinary, that he traces to unusual repetition, mechanical entities that appear human, or prostheses that invoke a sense of unease.

However, we need the French psychoanalyst Jacques Lacan to supply us with a broader definition. Lacan writes that the curse places us “in the field where we do not know how to distinguish bad and good, pleasure from displeasure.” This accurately describes the limbo the curse leaves us in. Unable to reconcile what is in front of us, we hover.

The revealing curse:
To be cursed by the cursed image is perhaps to reveal something about our- selves and the shaping effects of a more general cultural consumption. Moulded by the visual environment we inhabit we internalise its conventions, its sense of right and wrong, unable to register its effects. In this way the curse takes on the appearance of a cure, allowing us to see the borders of our expectations, a hidden desire for harmony.

Symptoms of sustained exposure to the curse:
Through ongoing and sustained exposure to the curse, the images strangely lose their potency. One becomes more resilient to their disruptive quality. You become numb to their immediate effect. This does not mean that the curse has ended and that you have developed an immunity. Instead, it is a symptom that you have entered the second stage of the curse. No longer does the curse move into you through the image; instead, it bleeds out into your everyday world, sporing into your home, bringing disruption to your once stable environment. Inanimate objects begin to develop their own agency. A chair begins to reveal its character. Suddenly a forgotten corner of a room begins to demand your attention. Nothing is what it seems.

Das verfluchte Bild

In den letzten Jahren war ich auf der Jagd nach Bildern, die mit einem Fluch belegt sind, ich habe sie gesammelt und verbreitet. Der Fluch ist der dämonische Geist, der bestimmten Bildern innewohnt und der sich bei Kontakt mit ihnen auf die Betrachter überträgt, sie beunruhigt, verwirrt, bei ihnen Unbehagen und Grauen auslöst.

2015 begann der Tumblr-Account cursedimages.tumblr.com einen bestimmten Typus von Bildern, die als verflucht identifiziert worden waren, zu definieren und zu kategorisieren. Bilder, die einen verstörenden und beunruhigenden Effekt auf die Betrachter haben. Die Ursache dieses verstörenden Effekts variiert in den einzelnen Bildern und obwohl er nicht an einen spezifischen Inhalt, ein Thema oder eine Darstellung gebunden ist, bleibt immer der Eindruck zurück, das Bild sei unlogisch, abnorm oder auf fundamentale Weise falsch. Sprechen wir von einem Fluch, so darf Sigmund Freud nicht unerwähnt bleiben. Zu Beginn des 20. Jahrhunderts versuchte er, dessen Effekte mit seiner Theorie des Unheimlichen zu beschreiben, das er als das Unvertraute im Vertrauten erkannte und auf ungewöhnliche Wiederholungen, mechanische Wesen, die menschlich erscheinen, oder Prothesen, die ein Gefühl von Unbehagen vermitteln, zurückführte.

Für eine breitere Definition ist es jedoch unumgänglich, auf den französischen Philosophen Jacques Lacan zurückzugreifen. Lacan führt aus, dass der Fluch uns „in ein Spannungsfeld versetzt, in dem wir nicht mehr wissen, wie wir zwischen Gut und Böse, Vergnügen und Missvergnügen unterscheiden sollen“, und dies beschreibt genau den unsicheren Schwebezustand, in den uns der Fluch versetzt. Unfähig das, was wir vor uns sehen, mit der Realität in Einklang zu bringen, verharren wir in der Schwebe.

Der enthüllende Fluch: Von einem mit einem Fluch belegten Bild verflucht zu werden, kann uns vielleicht auch etwas von unserem Selbst sowie von den uns formenden Auswirkungen unseres generelleren Kulturkonsums enthüllen. Geprägt durch die visuelle Umgebung, in der wir leben, internalisieren wir ihre Konventionen, ihre Auffassung von richtig und falsch und sind unfähig, ihre Auswirkungen zu registrieren. So erscheint der Fluch als Heilmittel und führt uns die Grenzen unserer Erwartungen vor Augen, unser heimliches Verlangen nach Harmonie.

Symptome einer andauernden Konfrontation mit dem Fluch:
Durch eine fortlaufende und andauernde Konfrontation mit dem Fluch verlieren die Bilder seltsamerweise ihre Kraft. Ihren verstörenden Eigenschaften gegenüber wirst du zunehmend widerstandsfähiger. Du gewöhnst dich an ihre unmittelbare Wirkung. Aber das bedeutet nicht, dass der Fluch beendet ist und du immun gegen ihn geworden bist. Es ist vielmehr ein Symptom dafür, dass die zweite Stufe des Fluchs begonnen hat. Der Fluch dringt nicht länger durch das Bild in dich ein, er sickert stattdessen in deinen Alltag, vermehrt sich in deinem Zuhause, stört dein einst so stabiles Umfeld. Leblose Objekte beginnen ein Eigenleben zu entwickeln. Ein Stuhl beginnt seine Persönlichkeit zu enthüllen. Eine längst vergessene Ecke eines Raumes verlangt plötzlich nach deiner Aufmerksamkeit. Nichts ist was es scheint.

Ed Fornieles
Translation (German): Susanna Fahle

Cover: tumblr.com 2018 (Detail), cursedimages

Artists
Rachel Maclean,
*1987 in Edinburgh , lives and works in Glasgow
Hermann Nitsch, *1938 in Vienna, lives and works in Prinzendorf, Austria
VALIE EXPORT, *1940 in Linz, lives and works in Vienna
Ann Hirsch, *1985 in Los Angeles, lives and works in Los Angeles
Anna Uddenberg, *1982 in Stockholm, lives and works in Berlin
Joey Holder, *1979 in London, lives and works in London and Nottingham
John Bock, *1965 in Gribbohm, Germany, lives and works in Berlin
Omsk Social Club, works in Berlin
Issy Wood, *1993 in USA , lives and works in London
Puppies Puppies, *1989 in Texas, lives and works in Los Angeles
Otto Muehl, *1925 in Grodnau, Austria , died 2013 in Moncarapacho, Portugal
Naked, live and work in London
David Wojnarowicz, *1954 in New Jersey, died 1992 in New York
Rudolf Schwarzkogler, *1940 in Vienna, died 1969 in Vienna
Chris Burden, *1946 in Boston, died 2015 in Topanga, USA
Katerina Zbortkova, *1986 in Tabor, Czech Republic lives and works in Prague

Resusci Anne 2019 Puppies Puppies  CPR (Cardiopulmonary Resuscitation), RCP (Réanimation Cardio-Pulmonaire), L’Inconnue de la Seine, Medical Training Doll, 50x50x70cm Courtesy of the artist and Galerie Barbara Weiss

Resusci Anne 2019
Puppies Puppies
CPR (Cardiopulmonary Resuscitation), RCP (Réanimation Cardio-Pulmonaire), L’Inconnue de la Seine, Medical Training Doll, 50x50x70cm
Courtesy of the artist and Galerie Barbara Weiss

Adcredo – The deep belief network 2018  Joey Holder  Installation Courtesy of the artist

Adcredo – The deep belief network 2018
Joey Holder
Installation
Courtesy of the artist

Schüttbild mit Malhemd 2011  Hermann Nitsch  Acrylic on canvas, 200 x 300 cm © Atelier Hermann Nitsch

Schüttbild mit Malhemd 2011
Hermann Nitsch
Acrylic on canvas, 200 x 300 cm
© Atelier Hermann Nitsch

Mending A Face 2019 Rachel Maclean  Lightbox, aluminium frame, 2600 mm x 860 mm  Courtesy of the artist

Mending A Face 2019
Rachel Maclean
Lightbox, aluminium frame, 2600 mm x 860 mm
Courtesy of the artist

Disconnect (airplane mode) 2018  Anna Uddenberg  Diverse materials, 119 x 196 x 185 cm  Courtesy Kraupa-Tuskany Zeidler

Disconnect (airplane mode) 2018
Anna Uddenberg
Diverse materials, 119 x 196 x 185 cm
Courtesy Kraupa-Tuskany Zeidler

Zwei Ziegen 1984 Otto Muehl  Oil on canvas, 140 x 160 cm  Courtesy of the Otto Muehl estate

Zwei Ziegen 1984
Otto Muehl
Oil on canvas, 140 x 160 cm
Courtesy of the Otto Muehl estate

Cursed 2019 Ann Hirsch  Smart Objects Courtesy of the artist

Cursed 2019
Ann Hirsch

Smart Objects
Courtesy of the artist

Bio
Ed Fornieles (born 1983, UK) is a British artist and curator working in London. He uses film, social media platforms, sculpture, installation, performance and exhibition formats to explore alternative tools and patterns of behaviour through role play. He ran the Wallis Gallery in London between 2006-2009.