Overproduced/Overcirculated

Zeller van Almsick
curated by Àngels Miralda


Three distinct projects present positions on artwork as a structure for recirculation and recontextualisation. In an economy that is defined by speculative markets and overproduction, artistic structures become a moment of selection for symbolic meaning. From the detritus and leftovers found in peripheral flea markets, to heavy branded and merchandised single-use production, and the reformulation of images from television and cinema, the artist’s studio is considered a microcosm of immense global distribution.

Nicolás Lamas works with found objects and modular display systems to create constellations of associative meaning. Moving from archaeology to tech to biosphere remains, objects are connected in a constellation of disintegration. The works often reveal how our survival and existence hinges on the circulation and production of our ultra-connected world.

Débora Delmar analyses the way that society is organised and conditioned around commodity culture. Social interaction based on consumption creates class divisions simultaneously with identity. In recent projects, she investigates this phenomenon as it manifests in café culture, gym memberships, and clean eating. From the most banal daily functions, consumer aesthetics curate our image, behaviour, and selfrepresentation.

Eli Cortiñas works with found footage, cinematic clips, and her own staged content to produce mashups and edited films that reveal how moving images create everyday reality. Referencing philosophical texts, her newest work relates world economies and the rise of authoritarianism to the cult of labour next to popular depictions of work culture. As a nod between the production of content and circulation of images, the splicing gesture suggests film as a framework that uses image as physical matter to create new narratives.

The exhibition approaches the barrage of objects and images that float through systems of distribution. The constant production of the new creates selective memory procedures that cast away outdated things and images. The pursuit of the new defines our involvement and relevance in society based on trends and identifications. The title of the exhibition refers to the limitless quantity of images, objects, and products referenced in the individual projects that remain an outside indicator of unimaginable proportions.


Drei verschiedene Projekte präsentieren Positionen zum Kunstwerk als Grundlage für Rezirkulation und Rekontextualisierung. In einer Ökonomie, die von spekulativen Märkten und Überproduktion geprägt ist, werden künstlerische Arbeitsweisen zu einem Moment der Auswahl für symbolische Bedeutung. Von Schrott und Überresten, die auf peripheren Flohmärkten gefunden werden, über markenstarke und vermarktete Wegwerfprodukte bis hin zur Neugestaltung von Film- und Fernsehbildern, findet sich im Künstlerstudio ein Mikrokosmos dieser immensen globalen Distribution.

Nicolás Lamas arbeitet mit Fundstücken und modularen Ausstellungssystemen, um Konstellationen von assoziativer Bedeutung zu schaffen. Von Archäologie über Technik bis hin zu Biosphäre-Überresten sind diese Objekte in einer Konstellation des Verfalls miteinander kontextualisiert. Oft zeigen seine Arbeiten, wie unsere Existenz und unser Überleben von der Zirkulation und Produktion in unserer ultraverbundenen Welt abhängen.

Débora Delmar analysiert die Art und Weise, wie Gesellschaft um Warenkultur herum organisiert und konditioniert wird. Auf Konsum basierte soziale Interaktion schafft zugleich Identität und Klassenunterschiede. In aktuellen Projekten untersucht sie dieses Phänomen und wie es sich in der Cafékultur, in der Mitgliedschaft im Fitnessstudio und im gepflegten Essen widerspiegelt. Durch die banalsten täglichen Zusammenhänge kuratiert die Konsumästhetik unser Aussehen, unser Verhalten und unsere Selbstdarstellung.

Eli Cortiñas arbeitet mit Found Footage, Filmausschnitten und eigenen inszenierten Inhalten, um Mashups und editierte Filme zu produzieren, welche zeigen, wie bewegte Bilder die alltägliche Realität ausmachen. In ihrer jüngsten Arbeit referenziert sie philosophische Texte und setzt dabei die Weltwirtschaft und den Aufstieg des Autoritarismus in Bezug zu Arbeitskult und den damit einhergehenden populären Darstellungen von Arbeitskultur. Als Knotenpunkt zwischen der Produktion von Inhalten und der Zirkulation von Bildern, schlägt die verbindende Geste den Film als Rahmen vor, der das Bild als physische Materie nutzt um neue Narrative zu erschaffen.

Die Ausstellung widmet sich der Flut von Objekten und Bildern, die sich über Distributionssysteme verteilen. Die ständige Produktion des Neuen schafft selektive Speicherverfahren, die überalterte Dinge und Bilder verwerfen. Das Streben nach dem Neuen definiert unser Engagement und unsere gesellschaftliche Relevanz auf der Grundlage von Trends und Identifizierungen. Der Titel der Ausstellung bezieht sich auf die unbegrenzte Anzahl von Bildern, Objekten und Produkten, die in den einzelnen Projekten referenziert werden und die ein externer Indikator für deren unvorstellbare Proportionen sind.

Àngels Miralda
Translation (German): Shelly Goldstine

Cover: Commercial Space 2019, Débora Delmar, Red Herring Navy twill tailored fit 2-button jacket, size 40 Long, digital print on Silk Sensation (Poly), 90 gsm, invisible thread, wooden hanger, steel wall mount, magnet, 94 x 50 x 30 cm

Artists
Eli Cortiñas,
*1979 in Las Palmas de Gran Canaria lives and works in Berlin
Débora Delmar, *1986 in Mexico City lives and works in London
Nicolás Lamas, *1980 in Lima , lives and works in Brussels

Guarded View 2019  Débora Delmar  Wide-angle wall 1/4 dome mirror 42 cm-Panoramic 90  (toughened acrylic), 42 x 42 cm

Guarded View 2019
Débora Delmar

Wide-angle wall 1/4 dome mirror 42 cm-Panoramic 90
(toughened acrylic), 42 x 42 cm

Barrier 2019 Débora Delmar  Twelve Bolero cast-iron rectangular table bases, cable ties,  145.8 x 3300 x 40 cm (each base 72.9 x 55 x 40 cm)

Barrier 2019
Débora Delmar

Twelve Bolero cast-iron rectangular table bases, cable ties,
145.8 x 3300 x 40 cm (each base 72.9 x 55 x 40 cm)

Installation view   Débora Delmar

Installation view
Débora Delmar

Walls Have Feelings 1, 2018 Eli Cortiñas   Videostills, HD-Video, 11 min.  Walls Have Feelings , 2019, single channel video, 12 min. Courtesy of the artist and Waldburger Wouters, Brussels, Soy Capitán, Berlin

Walls Have Feelings 1, 2018
Eli Cortiñas

Videostills, HD-Video, 11 min. Walls Have Feelings, 2019, single channel video, 12 min. Courtesy of the artist and Waldburger Wouters, Brussels, Soy Capitán, Berlin

Walls Have Feelings 2, 2018  Eli Cortiñas   Videostills, HD-video, 11 min., Kgt. 3865  Purchase 2018_VG Bild-Kunst, Bonn 2018

Walls Have Feelings 2, 2018
Eli Cortiñas

Videostills, HD-video, 11 min., Kgt. 3865
Purchase 2018_VG Bild-Kunst, Bonn 2018

Walls Have Feelings 3, 2018 Eli Cortiñas   Videostills, HD-video, 11 min., Kgt. 3865  Purchase 2018_VG Bild-Kunst, Bonn 2018

Walls Have Feelings 3, 2018
Eli Cortiñas

Videostills, HD-video, 11 min., Kgt. 3865
Purchase 2018_VG Bild-Kunst, Bonn 2018

Footprints 2018 Nicolas Lamas  Burned rubber, melted metal, mineral Variable dimensions

Footprints 2018
Nicolas Lamas

Burned rubber, melted metal, mineral Variable dimensions

Posthuman flows 2019 (detail)  Nicolas Lamas  Various materials

Posthuman flows 2019 (detail)
Nicolas Lamas
Various materials

Nomadic condition 2018 Nicolas Lamas  Sleeping bag, radiator, cables, straw, ashes, cardboard, potatoes; variable dimensions

Nomadic condition 2018
Nicolas Lamas
Sleeping bag, radiator, cables, straw, ashes, cardboard, potatoes; variable dimensions

Bio
Àngels Miralda (1990) is a writer and curator based in Barcelona. Her curatorial research interests are in the materiality of art objects and how matter relates to global social and economic environments relative to artistic production. Recent exhibitions have taken place at the MAC, Santiago de Chile the LCCA, Riga; and independent spaces in London, Oslo, Berlin, and Barcelona.