RADICAL SELF-LOVE

Galerie Sophie Tappeiner
curated by Nicoletta Lambertucci


“Caring for myself is not self-indulgence, it is self-preservation, and that is an act of political warfare.” Audre Lorde

Radical Self-Love is an exhibition that offers three distinct positions on excavating cultural roots and worshipping them through personal journeys and subjective reinterpretations. Proudly embracing and caring for one’s origins and traditions, the works presented unravel the spiritual, political and social issues of the artists’ ancestries and often incorporates the artists’ personal image to narrate contemporary tales of diversity, individual challenges and global inclinations. The three artists all come from idiosyncratic backgrounds and each of them utilises their persona as a powerful medium, an instrument to articulate the nuances of identity constructions in the contemporary global society.

The artists’ works are highly multidisciplinary and often collaborative, encompassing music, fashion, digital space, yoga sessions and healing practices. The outcome of their work ranges from performance to video, from textiles to DJ-sets, and are always extremely recognisable in their potent aesthetics.

Radical Self-Love is a formula that gives permission to cherish individual authenticity and forgive the times when we forget our own distinctive power. Accepting the complexity of one’s past means empowering personal identity, while mastering authenticity produces fiercer selves.

In Radical Self-Love the words are intentionally separated, highlighting the significance of each term. I invite you to contemplate radicality as love and self-love as a forceful revolution.

„Für mich selbst zu sorgen, ist kein Egoismus, sondern Selbstschutz und somit ein Akt politischer Kriegsführung.“ Audre Lorde

Radical Self-Love zeigt drei unterschiedliche Positionen, die ihre kulturellen Wurzeln durch ihre persönlichen Wege und Erfahrungen neu interpretieren. Stolz auf ihre Herkunft und Tradition, verhandeln die Künstlerinnen spirituelle, politische und soziale Fragestellungen ihres Ursprungs. Selbstdarstellungen fließen häufig in ihre Arbeiten mit ein, um zeitgenössische Geschichten über Vielfalt, individuelle Herausforderungen und globale Tendenzen zu erzählen. Die drei Künstlerinnen haben vielfältige Werdegänge und jede von ihnen nutzt ihre Persönlichkeit als mächtiges Medium, um die Nuancen von Identitätskonstruktionen in der heutigen globalen Gesellschaft zu artikulieren.

Die Arbeiten der Künstlerinnen sind oft kollaborativ, schließen Musik, Mode, digitalen Raum, Yoga-Sitzungen und Heilpraktiken mit ein. Sie reichen von Performance bis Video, von Textilien bis DJ-Sets und haben einen klaren Wiedererkennungswert in ihrer spezifischen Ästhetik.

Radical Self-Love ist eine Formel, die es uns erlaubt, individuelle Authentizität wertzuschätzen und uns selbst die Zeiten zu verzeihen, in denen wir auf unsere eigene, unverwechselbare Kraft vergessen. Die Komplexität der eigenen Vergangenheit zu akzeptieren, stärkt die Persönlichkeit, während die Beherrschung der Authentizität ein unerschütterliches Selbst hervorruft.

Im Titel Radical Self-Love werden die Wörter absichtlich getrennt, wodurch die Bedeutung jedes einzelnen Begriffs hervorgehoben wird. Ich lade Sie hiermit ein, Radikalität als Liebe– und Selbstliebe als eindringliche Revolution zu betrachten.

Nicoletta Lambertucci
Translation (German): Michaela Schweighofer

Cover: Hoetep blessings 2016, Tabita Rezaire, Courtesy of the artist and Goodman Gallery, South Africa

Artists
SAGG_NAPOLI,
*1991 in Naples, lives and works in London and Naples
Tabita Rezaire, *1989 in Paris, lives and works in French Guyana
Zadie Xa, * 1983 in Vancouver, lives and works in London

E COS FAVZ S’APPICN – fake things are flamable 2018  SAGG NAPOLI   Courtesy of the artist

E COS FAVZ S’APPICN – fake things are flamable 2018
SAGG NAPOLI

Courtesy of the artist

From SAGG Napoli demonstrative Meme Series 2019  SAGG_NAPOLI   Courtesy of the artist

From SAGG Napoli demonstrative Meme Series 2019
SAGG_NAPOLI

Courtesy of the artist

Hoetep blessings 2016 Tabita Rezaire   Courtesy of the artist and Goodman Gallery, South Africa

Hoetep blessings 2016
Tabita Rezaire

Courtesy of the artist and Goodman Gallery, South Africa

We Came Over Water 2017 Benito Mayor Vallejo and Zadie Xa   Hand-sewn and machine-stitched fabric, re-purposed vintage leather, synthetic hair and hand-carved wood Courtesy of the artists and Agustina Ferreyra, Mexico

We Came Over Water 2017
Benito Mayor Vallejo and Zadie Xa

Hand-sewn and machine-stitched fabric, re-purposed vintage leather, synthetic hair and hand-carved wood
Courtesy of the artists and Agustina Ferreyra, Mexico

Bio
Nicoletta Lambertucci is Contemporary Art Curator at The Box, Plymouth, where she is devising the new public institution’s opening programme, due to be launched in April 2020. She is the curator of the Serbian Pavilion at the 58th Venice Biennale. From 2010 until 2017 she held the position of Curator, Exhibitions and Collection at the David Roberts Art Foundation, London.