Scenes of the Crimes

Georg Kargl Fine Arts
curated by Paul Pieroni


I am an observer-participant living in these present times with a social responsibility to communicate my observations to others when this is possible. It falls to me to leave a catalogue of today’s “scenes of the crimes” for future generations so lives and struggles are not totally lost to history. This goes beyond the usual documentation of demonstrations to encompass the wider everyday which appears so ordinary that most people do not bother to record it.

Terry Dennett, artist statement, 2011

The work of British photographer, social historian, activist and archivist Terry Dennett (1938–2018) between the 1970s and 2000s was centred on the production of images of social dispossession in London. Part of a critical recovery of documentary that began in mid-1970s art, Dennett – like Allan Sekula and Martha Rosler in America, or Victor Burgin and Dennett’s long-term collaborator Jo Spence in the UK – advocated the political potential of photography as a realistic and accessible art form capable of restoring links between artistic and social practices. In this exhibition, photographs, collages and photocopies made by Dennett between the mid-1980s and late-2000s, as well as documentary works by other artists, are presented alongside video, sculpture and painting by a generation of younger artists from, based or previously based in the UK. In this way, bleak, if at times ironically playful, documentary approaches are contrasted with more ambiguous, allegorical or poetic depictions of social life. This comparison – which presupposes a problem that is at once political, economic, and existential: how to critically represent urban capitalism in something like a progressive political aesthetic? – takes as its “circulatory” context the endless, almost sublime, movement of bodies, materials, ideas and events that makes up the experience of British culture, from the 1980s to the present day.

Ich bin ein Beobachter-Teilnehmer, der in diesen gegenwärtigen Zeiten mit der sozialen Verantwortung lebt, meine Beobachtungen anderen mitzuteilen, soweit es möglich ist. Es bleibt mir überlassen, einen Katalog zu hinter- lassen, der die heutigen „Tatorte“ für zukünftige Generationen festhält, damit das heutige Leben und die alltäglichen Kämpfe nicht völlig für die Geschichte verloren gehen. Das geht über die üblichen Formen der Dokumentation von Demonstrationen hinaus und umfasst den allgemeinen Alltag, der so gewöhnlich erscheint, dass die meisten Leute sich nicht die Mühe machen, diesen festzuhalten.
Terry Dennett, Künstlererklärung, 2011

Die Arbeit des britischen Fotografen, Sozialhistorikers, Aktivisten und Archivars Terry Dennett (1938–2018) zwischen den 1970er und 2000er Jahren konzentrierte sich auf die Produktion von Bildern sozialer Enteignung in London. Als Teil einer kritischen Wiederbelebung des Dokumentarfilms, die Mitte der 1970er Jahre begann, setzte sich Dennett – wie Allan Sekula und Martha Rosler in Amerika oder der langjährige Mitarbeiter von Victor Burgin und Dennett Jo Spence in Großbritannien – für das politische Potenzial der Fotografie als realistische und zugängliche Kunstform ein, die Verbindungen zwischen künstlerischen und sozialen Praktiken wiederherstellen kann.
Diese Ausstellung impliziert eine generationenübergreifende Zirkulation. Dennetts Arbeiten aus den 1980er und 1990er Jahren – Fotografien, Collagen und Fotokopien – werden hier neben Dokumentarfilmen, Videos, Skulpturen und Gemälden einer Gruppe jüngerer Künstler präsentiert, von denen die meisten in den 1980er Jahren geboren sind und einen Bezug zu Großbritannien haben. Auf diese Weise werden düstere, wenn auch manchmal ironisch verspielte dokumentarische Ansätze mehrdeutigen, allegorischen oder poetischen Darstellungen des gesellschaftlichen Lebens gegenübergestellt. Dieser Vergleich – der ein zugleich politisches, wirtschaftliches und existenzielles Problem voraussetzt: Wie kann man den städtischen Kapitalismus in einer Art progressiver politischer Ästhetik kritisch darstellen? – nimmt als „zirkulierenden“ Kontext die endlose, fast erhabene Bewegung von Körpern, Materialien, Ideen und Ereignissen auf, die die Erfahrung britischer Kultur von den 1980er Jahren bis heute ausmacht.

Paul Pieroni
Translation (German): Nini Zimmer

All images: Scenes of the Crimes, Terry Dennett 

Artists
Terry Dennett,
*1938 in Chigwell, UK died 2018 in Islington
Black Audio Film Collective, established 1983 in London, disbanded in 1998
Max Brand, *1982 in Leipzig, lives and works in Berlin
Bonnie Camplin, *1970 in London, lives and works in London
Caspar Heinemann, *1994 in London, lives and works in London
Jimmy Merris, *1983 in London, lives and works in London
Stuart Middleton, *1987 in Crewe, lives and works in Glasgow
Marlie Mul , *1980 in The Netherlands, lives and works in Brussels
Matthew Richardson (with Louis Backhouse and Anna Susanna Woof), *1985 in Warrington, UK, lives and works in Berlin and Lancashire
David Graham Scott, *in Scotland
Ryan Siegan Smith, *1982 in Cumbria, lives and works in Berlin
Richard Sides, *1985 in Rotherham, lives and works in Berlin and London
Gili Tal, *1983, lives and works in London
Lena Tutunjian, *in Doha, lives and works in London
Holly White, *1985 in London, lives and works in Glasgow

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Untitled 2011  Kitty Kraus  Halogen lamp, antenna, cable; dimensions variable  Courtesy of the artist and Galerie Neu, Berlin

Untitled 2011
Kitty Kraus

Halogen lamp, antenna, cable; dimensions variable
Courtesy of the artist and Galerie Neu, Berlin

Bio
Paul Pieroni is a curator based in Glasgow. A doctoral candidate at Edinburgh College of Art (ECA PhD Scholarship), he is currently completing a PhD on the 1980s paintings of postmodernist painter, Peter Halley. Previously he was Senior Curator at the Gallery of Modern Art, Glasgow and Exhibitions Curator at SPACE, London. He was co-curator of the 2015 Turner Prize. He has curated solo exhibition projects by artists such as Aleksandra Domanović, Marlie Mul, Dean Blunt, Patrick Staff, Wojciech Kosma, Georgie Nettell and Darren Bader, as well as historical projects exploring the work of Raymond Pettibon, Jack Smith, Kathy Acker, Bob Cobbing, Jo Spence, Wim T. Schippers, Roy Ascott, Cookie Mueller and Vittorio Scarpatti. Pieroni has worked as a tutor in the History of Art department of Edinburgh University, and has been a visiting lecturer at the Royal College of Art, Glasgow School of Art, Goldsmiths and ZHDK. He is a Contributing Editor at Flash Art, and also regularly contributes to frieze and Art Review, amongst other publications. Recent catalogue essays include Peter Halley (Catalogue Raisonne 1980s Paintings, JRP Ringier) and Bonnie Camplin (Camden Arts Centre)..