Stage of Maneuvers

Gianni Manhattan
curated by Anna Goetz


Carefully curated is the prefabricated stream of media content by which we are constantly surrounded. The hierarchical processes of selection by and through which information is mediated and orchestrated as knowledge – a power at once real and symbolic – are determined by a complex system of strategic and political interests that shape public opinion. The exhibition Stage of Maneuvers focuses on the ways in which these processes influence and control individuals’ thoughts and behaviours, and consequentially their conceptions of identity. Works in the exhibition also critically reflect on social profiling – the collection of personal data in order to create individual customisable information package profiles – as a powerful political instrument for control. Stage of Maneuvers presents extant and newly commissioned film and performative installations by four international artists.

Alia Farid’s Theater of Operations (or The Gulf War seen from Puerto Rico) [2017] presents a compilation of found TV foot- age recorded in the US territory of Puerto Rico that documents the 1990–1991 Iraqi invasion of Kuwait—the first televised war and one that marked a paradigm shift in terms of how war was waged. News foot- age is interwoven with TV reality-show material about three families, one of them the artist’s, that escaped the war to live in Puerto Rico. Bringing together “personal” and official narratives, Farid exposes some of the underlying political mechanisms at play in the Gulf War and media’s power to manipulate public opinion.

Claire Fontaine’s News Floor (2019) occupies the entire floor of the exhibition space, taking on the role of both the stage and the backdrop for the other works in the exhibition. Reflecting on the demate-rialisation and dislocation of information, this work alters visitors’ experiences and receptions of the show and of the other pieces on exhibition.

Gabriella Torres-Ferrer addresses decentralised and unregulated ecologies of value creation that track and commodify personal data. The data that is collected represents a powerful instrument that supplies individualised information pack- ages in the form of, for instance, advertisements. Torres-Ferrer has developed a new interactive installation that responds to and is triggered by the presence and activity of exhibition visitors and the (changing) conditions of the exhibition space over time.

Georgia Sagri presents a series of objects that are installed throughout the exhibition. Like spatial notations, they physically guide viewers through the space, suggesting a variety of scores that encourage them to overcome habitualised patterns of exhibition-viewing behaviour. This collection of modules rejects the hierarchy between objects and spatial determination, taking the form of outdoor signs that aim to shift the norm from reading as knowledge acquisition to declaration, movement, and contemplation.


Sorgsam kuratiert zeigt sich der vorgefertigte Strom von Medieninhalten, der uns ständig umgibt. Die hierarchisierende Auswahl und die Form, von der und durch die Information vermittelt und zu Wissen arrangiert wird – eine zugleich reale und zeichenhafte Macht –, sind bestimmt von einem komplexen System strategischer und politischer Interessen, welche die öffentliche Meinung prägen. Die Ausstellung Stage of Maneuvers richtet den Blick darauf, wie diese Prozesse das Denken und Verhalten der Menschen und ihre Identitätsvorstellungen beeinflussen und kontrollieren. Kritisch reflektieren die Werke der Ausstellung zudem Social Profiling – die Sammlung persönlicher Daten zur Erstellung individueller Profile, um maßgeschneiderte Informationspakete bereitzustellen – als machtvolles politisches Kontrollinstrument. Die Ausstellung zeigt bestehende sowie neue filmische und performative Installationen von vier internationalen Künstlerinnen.

Alia Farids Theater of Operations (or The Gulf War seen from Puerto Rico) (2017) ist eine Zusammenstellung von Ausschnitten aus Fernsehsendungen, die im US-Territorium Puerto Rico produziert und ausgestrahlt wurden und die irakische Invasion in Kuwait 1990/91 dokumentierten – den ersten im Fernsehen übertragenen Krieg, der einen Paradigmenwechsel in der Kriegsführung markiert. Nachrichtensendungen sind verwoben mit Ausschnitten aus Reality Shows über drei Familien, u.a. die der Künstlerin, die vor dem Krieg nach Puerto Rico flüchteten. In der Verbindung der „persönlichen“ und offiziellen Narrative sowie den ihnen zugrundeliegenden, konstitutiven politischen Mechanismen thematisiert Farid, wie mediale Berichterstattung als meinungsbildendes Instrument verwendet wird.
Claire Fontaines News Floor (2019) kleidet die gesamte Bodenfläche des Ausstellungsraums in Zeitungspapier. Als Bühne und Hintergrund der Ausstellung beeinflusst die raumgreifende Installation subtil die Rezeption der einzelnen Werke wie die Ausstellungserfahrung als Ganzes. Die Installation verbildlicht die überwältigende, dematerialisierte Informationswolke, die uns ständig umgibt und unser Denken und Handeln beeinflusst.

Gabriella Torres-Ferrer beschäftigt sich mit modernen, dezentralisierten und unreglementierten Wertschöpfungsökologien. Kritisch reflektiert sie das digitale Sammeln persönlicher Daten zur kommerziellen Verwertung und um Konsumverhalten zu steuern. Torres- Ferrer zeigt eine neue interaktive Installation, die auf die Anwesenheit und Aktivität der Ausstellungsbesucher*innen reagiert.

Georgia Sagris Arbeit umfasst eine Reihe über den Ausstellungsraum verteilter Objekte, die wie Notationen, welche Besucher*innen durch den Raum leiten, potenziell verschiedene Bewegungsabläufe suggerieren und so dazu anregen, etablierte Verhaltensmuster zu über- winden. Die Modulsammlungen verweigern sich einer eindeutigen, hierarchisierenden Vorstellung des Verhältnisses zwischen Objekten und ihrer räumlichen Bestimmung. Anhand von Schildern verändert sie das normative Verständnis vom Lesen als einer Form der Wissensgewinnung hin zu einer Deklarations-, Bewegungs- und Kontemplationsform.

Anna Goetz
Editing (English): Penaloza Patzak & So. Translation (German): Thomas Stockinger

Cover: We Are All Under the Same Sky 2018, Gabriella Torres-Ferrer, Emergency blankets inflated with helium, movement detection sensors, protest sounds from around the world, 210 x 160 cm and 105 x 80 cm, installation view FUF (Fuck U Forever), 2018, Embajada, San Juan Courtesy of the artist and Embajada, San Juan, Photo: Raquel Pérez Puig, 2018

Artists
Alia Farid
, *1985 in Kuwait, lives and works in San Juan, Puerto Rico and Kuwait
Claire Fontaine, founded 2004 in Paris, currently lives and works in Palermo
Gabriella Torres-Ferrer, *1987 in Arecibo, Puerto Rico, lives and works in Barcelona and San Juan, Puerto Rico
Georgia Sagri, *1979 in Athens, lives and works in Athens and New York City

Newsfloor (Il Sole 24 ore) 2019  Claire Font aine Installation view with Untitled (Money Trap) 2015, Untitled (No Present) 2013,  Claire Fontaine: La borsa o la vita, Palazzo Ducale, Loggia degli Abati, Genoa, 2019 Courtesy of the artist   Photo: Anna Positano, 2019

Newsfloor (Il Sole 24 ore) 2019
Claire Font
aine
Installation view with Untitled (Money Trap) 2015, Untitled (No Present) 2013,
Claire Fontaine: La borsa o la vita, Palazzo Ducale, Loggia degli Abati, Genoa, 2019
Courtesy of the artist
Photo: Anna Positano, 2019

Mine Your Own Business/Te coge el holandés 2018  Gabriella Torres-Ferrer   WiFi microcontrollers with live cryptocurrency miners and market value displays inserted into found objects, batteries, dimensions variable Courtesy of the artist and Embajada, San Juan   Photo: Raquel Pérez Puig, 2018

Mine Your Own Business/Te coge el holandés 2018
Gabriella Torres-Ferrer

WiFi microcontrollers with live cryptocurrency miners and market value displays inserted into found objects, batteries, dimensions variable
Courtesy of the artist and Embajada, San Juan
Photo: Raquel Pérez Puig, 2018

We Are All Under the Same Sky 2018 Gabriella Torres-Ferrer  Emergency blankets inflated with helium, movement detection sensors, protest sounds from around the world, 210 x 160 cm and 105 x 80 cm, installation view FUF (Fuck U Forever), 2018, Embajada, San Juan   Courtesy of the artist and Embajada, San Juan  Photo: Raquel Pérez Puig, 2018

We Are All Under the Same Sky 2018
Gabriella Torres-Ferrer

Emergency blankets inflated with helium, movement detection sensors, protest sounds from around the world, 210 x 160 cm and 105 x 80 cm, installation view FUF (Fuck U Forever), 2018, Embajada, San Juan
Courtesy of the artist and Embajada, San Juan
Photo: Raquel Pérez Puig, 2018

Theater of Operations (The Gulf War seen from Puerto Rico) 2017  Alia Farid   Video still, found footage, audio, 3 h 53 min 28 sec  Courtesy of the artist

Theater of Operations (The Gulf War seen from Puerto Rico) 2017
Alia Farid

Video still, found footage, audio, 3 h 53 min 28 sec
Courtesy of the artist

Theater of Operations (The Gulf War seen from Puerto Rico) 2017  Alia Farid   Video still, found footage, audio, 3 h 53 min 28 sec  Courtesy of the artist

Theater of Operations (The Gulf War seen from Puerto Rico) 2017
Alia Farid

Video still, found footage, audio, 3 h 53 min 28 sec
Courtesy of the artist

Sick Building 2014/2017 Greetings from the Mouth 2012/2017  Documentary of Behavioural Currencies/Contract 2016  http://exhibita.ch (World) 2015  Georgia Sagri   ChromaLuxe metal print, wood, 77 x 34 x 5 cm; ChromaLuxe metal print, wood 125 x 50 cm; Inkjet print, metal elements, wood, 44 x 59 x 2 cm; Inkjet print on paper mounted on bamboo, 40 x 84 cm; installation view, GEORGIA SAGRI GEORGIA SAGRI, 2017, Kunstverein Braunschweig  Courtesy of the artist  Photo: Stahtis Mamalakis, 2017

Sick Building 2014/2017 Greetings from the Mouth 2012/2017
Documentary of Behavioural Currencies/Contract 2016
http://exhibita.ch (World) 2015
Georgia Sagri

ChromaLuxe metal print, wood, 77 x 34 x 5 cm; ChromaLuxe metal print, wood 125 x 50 cm; Inkjet print, metal elements, wood, 44 x 59 x 2 cm; Inkjet print on paper mounted on bamboo, 40 x 84 cm; installation view, GEORGIA SAGRI GEORGIA SAGRI, 2017, Kunstverein Braunschweig
Courtesy of the artist
Photo: Stahtis Mamalakis, 2017

Bio
Anna Goetz’ curatorial and research practice focuses on artistic strategies that question prevailing hierarchies and structures in society. She has been curating and teaching internationally, as well as writing extensively for magazines and publications. Before 2017, she was Curator at the MMK Frankfurt and Assistant Curator for the German Pavilion (Venice Biennial 2013).