THE THIRTIETH YEAR

KRINZINGER PROJEKTE
curated by_Jérôme Sans

 

:MENTALKLINIK: YASEMIN BAYDAR & BIROL DEMIR (*1972 & *1967 in Istanbul, live / leben in Istanbul and / und Brussels / Brüssel)
MONICA BONVICINI (*1965 in Venice / Venedig, lives / lebt in Berlin)
MIRCEA CANTOR (*1977 in Oradea, lives / lebt on earth / auf der Erde)
LEANDRO ERLICH (*1973 in Buenos Aires, lives / lebt in Montevideo and / und Buenos Aires)
GREGOR HILDEBRANDT (*1974 in Bad Homburg vor der Höhe, lives / lebt in Berlin)
MIKA ROTTENBERG (*1976 in Buenos Aires, lives / lebt in New York)

 

This exhibition revolves around a collection of short stories (The Thirtieth Year, 1961) by Ingeborg Bachmann, an Austrian writer, poet, and leading female protagonist of Viennese culture in the postwar years. If poetry is a way to engage with the world through the message it conveys, in Bachmann, this engagement is also expressed by her opposition to all forms of ideology and war, to the history of imperialism and fascism and its continuation under new guises. Bachmann’s cosmopolitan life in different European cities offered her an early understanding of borders, which she crossed or transcended throughout her life. She also became an icon of woman’s liberation and embodied this contemporary phenomenon of nomadism, which is so typical of the lives of cultural actors in a globalized world. 

Thus the utopian desire to reshape the world through a new language, to cross borders and social norms, is a thread that runs through all the seven organically linked novellas of The Thirtieth Year, making us, the readers, constantly shift from one reality to another. In the same way as Bachmann’s collection, the exhibition unfolds around the imagined stories and writings by the artists themselves. Their projects are displayed around the different rooms of Krinzinger Projekte, like in a family apartment in which one discovers the unique universe of each figure, all of whom stem from different cultures and contexts. 

This edition of curated by_ marks the tenth year of this exhibition series. The Thirtieth Year jumps through time in order to pay tribute to the historical heritage of a city that has become a veritable cultural hub of history—and to the eminent figure of Ingeborg Bachmann, whose writings and poetry have inspired scores of artists. The exhibition implicitly sketches this fragility of the contemporary world under the sway of the idea of that collective history is constantly reinvented ... 

Jérôme Sans

 

Ausgangspunkt dieser Ausstellung ist der Zyklus von sieben Erzählungen Das dreißigste Jahr (1961) der österreichischen Dichterin Ingeborg Bachmann, die eine der zentralen Figuren der Wiener Kultur in der Nachkriegszeit war. Gilt die Dichtung durch die von ihr vermittelte Botschaft als eine Möglichkeit des Engagements, so nimmt dieses Engagement bei Bachmann die Form des Widerstands gegen alle Formen der Ideologie und der Kriegsführung, gegen die Geschichte des Imperialismus und des Faschismus und seine Fortführung an. Aufgrund ihres kosmopolitischen Lebens in verschiedenen Städten Europas konnte Bachmann bereits früh ein Verständnis für Grenzen entwickeln, die sie selbst im Laufe ihres eigenen Lebens zu überqueren bzw. zu transzendieren hatte. Bachmann wurde auch zu einer Ikone der Emanzipation der Frau und verkörperte das zeitgenössische Phänomen des Nomadenlebens, das für kulturelle Akteurinnen und Akteure in der globalisierten Welt so typisch geworden ist.

Der utopische Wunsch, die Welt durch die Schaffung einer neuen Sprache zu verändern, Grenzen und soziale Normen zu überschreiten – all dies findet sich wieder in den miteinander verbundenen sieben Geschichten in Das dreißigste Jahr, die uns dazu bringen, ständig von einer Realität zur anderen zu wechseln. Auf ähnliche Weise wie Bachmanns Erzählzyklus entfaltet sich die Ausstellung entlang der imaginären Geschichten und Schriften der beteiligten Künstlerinnen und Künstler. Ihre Arbeiten werden in den verschiedenen Räumen von Krinzinger Projekte wie in einer Familienwohnung präsentiert, in der man das einzigartige Universum von jeder und jedem findet, das aus ganz unterschiedlichen Kulturen und Zusammenhängen entstanden ist. 

Die diesjährige Edition von curated by feiert das zehnte Jubiläum dieser Ausstellungsreihe. Das dreißigste Jahr macht einen Sprung durch die Zeit, um das historische Erbe der Stadt zu feiern, die zu einem richtigen Zentrum der Kulturgeschichte geworden ist, und auch der zentralen Figur, der Dichterin Ingeborg Bachmann, Tribut zu zollen, in deren Gedichten so viele Künstlerinnen und Künstler Inspiration gefunden haben. Die Ausstellung zeigt implizit auch die Fragilität der modernen Welt, die im Zeichen einer Vorstellung der sich stets neu erfindenden kollektiven Geschichte steht ... 

Jérôme Sans
Translation Camilla Nielsen

 

  :MENTALKLINIK  VIENNA IS, 1801, 2018 (VIENNA IS A GENDERQUEER WITH AMAZING BRIGHT BLUE EYES AND PERFECT WHITE TEETH SMART AND WITTY NEVER GAIN WEIGHT A MEGA SOCIAL BUTTERFLY) Tempered glass, micro-layered polyester solar films, 110 x 160cm, unique 3D rendering by Cihan Kırışgiloǧlu

:MENTALKLINIK VIENNA IS, 1801, 2018
(VIENNA IS A GENDERQUEER WITH AMAZING BRIGHT BLUE EYES AND PERFECT WHITE TEETH SMART AND WITTY NEVER GAIN WEIGHT A MEGA SOCIAL BUTTERFLY) Tempered glass, micro-layered polyester solar films, 110 x 160cm, unique
3D rendering by Cihan Kırışgiloǧlu

  LEANDRO ERLICH  LE CABINET DU PSYCHANALYSTE, 2005 Mixed media, dimensions variable Courtesy GALLERIA CONTINUA, San Gimignano / Beijing / Les Moulins / Habana,  Photo: Marc Domage

LEANDRO ERLICH LE CABINET DU PSYCHANALYSTE, 2005
Mixed media, dimensions variable
Courtesy GALLERIA CONTINUA, San Gimignano / Beijing / Les Moulins / Habana, Photo: Marc Domage

  MIKA ROTTENBERG  SNEEZE, 2012 Single channel video, 3 minutes, Edition of 6 + 2AP Courtesy Galerie Laurent Godin, Paris

MIKA ROTTENBERG SNEEZE, 2012
Single channel video, 3 minutes, Edition of 6 + 2AP
Courtesy Galerie Laurent Godin, Paris

  MIRCEA CANTOR  WINE ROPES, 2018 Wine on canvas, 35/24cm

MIRCEA CANTOR WINE ROPES, 2018
Wine on canvas, 35/24cm

  MONICA BONVICINI  KLEINE LICHTKANONE, 2009 10 fluorescent lights, tie wraps Courtesy König Galerie, Berlin

MONICA BONVICINI KLEINE LICHTKANONE, 2009
10 fluorescent lights, tie wraps
Courtesy König Galerie, Berlin

  GREGOR HILDEBRANDT  OHNE TITEL (BACHMANN SICH IM BILD SPIEGELND), 2018 Laser gravure on granite / Lasergravure in Granit, 129 x 92 cm Courtesy of the artist and Galerie Perrotin, Paris

GREGOR HILDEBRANDT OHNE TITEL (BACHMANN SICH IM BILD SPIEGELND), 2018
Laser gravure on granite / Lasergravure in Granit, 129 x 92 cm
Courtesy of the artist and Galerie Perrotin, Paris

Jérôme Sans
Curator, art critic, artistic director and director of renowned institutions, Jérôme Sans was the co-founder and co-director of the acclaimed Palais de Tokyo in Paris from 1999 to 2006. He subsequently assumed the role of director of programs at the BALTIC Centre for Contemporary Art in Newcastle (UK). From 2008 to 2012, he was the former director of the ground-breaking Ullens Center for Contemporary Art in Beijing (UCCA), affirming its role as a major contemporary art hub in Asia.
Jérôme Sans has curated numerous major exhibitions around the world, including the Taipei Biennial (2000), the Lyon Biennial (2005), and the Nuit Blanche in Paris (2006), and is the author of several books, including Au Sujet de/About Daniel Buren (Flammarion, 1998); Araki (Taschen, 2001); China Talks (Timezone 8, 2009) and China: The New Generation (Skira, 2014)…
Jérôme Sans is involved as artistic director in several major urban projects, such as the Rives de Saône-River Movie in Lyon, and, from 2015 until 2017, the Grand Paris Express cultural project. He was recently appointed as director of the future cultural pole of the Ile Seguin in the greater Paris region. Jérôme Sans is also co-founder of Perfect Crossovers Ltd., a Beijing-based consultancy for specific cultural projects between China and the rest of the world.