THE BIG FLAT NOW

Crone Wien
curated by Joerg Koch


We regret to inform you that there is no future. Nor is there a past. Music, art, technology, pop culture, and fashion have evaporated as well. There is only one thing left: THE BIG FLAT NOW caused and driven by circulation.

THE BIG FLAT NOW is the infinite plane on which our culture operates today. Its frictionless surface is composed of the obsolete hierarchies that have been melted by the Internet. Its shallowness belies a seamless texture that allows for the rapid collision of ideas. In a fiberoptic landscape, the difference between next door and next continent is a matter of imperceptible nanoseconds. Northern Baroque paintings, Triassic fossils, and yesterday’s opeds are tabs on the same browser. Raised by a global chorus of voices, our identities are voluntary, malleable, and unprescribed. We are everywhere, anytime, and everyone at once.

In THE BIG FLAT NOW, gesture, friendship, and amateurism have replaced jargon, messaging, and expertise. Product design has become a form of DJ-ing, and vice versa. Contemporary art and luxury fashion have come to operate through the same logic, sharing practitioners who glide freely between each field. Film, music, fashion, visual art, and the marketing machines that support them have been compressed into a unified thing called “content”.

At the power core of this ecosystem is circulation, which creates the feedback that serves as an endlessly renewable energy source. If, in order to unlock the total potential of a networked society, new languages and strategies for cultural production must be formed, this includes a revisioning of how we circulate – our ideas and their material products, our knowledge and our fictions, our data and our codes, our capital and our bodies. Circulation is the dynamic and the fuel of content in the present day. Like the proverbial tree in the forest, it may even be the condition of our creative and cultural existence. The exhibition features artistic theses on this new paradigm.


Wir bedauern, Ihnen mitteilen zu müssen, dass es keine Zukunft gibt. Es gibt auch keine Vergangenheit mehr. Musik, Kunst, Technologie, Popkultur und Mode haben sich ebenfalls aufgelöst. Es gibt nur noch eins: THE BIG FLAT NOW – verursacht und angetrieben durch Zirkulation.

THE BIG FLAT NOW ist die unendliche Weite, in der unsere Kultur heute stattfindet. Ihre Oberfläche setzt sich aus den veralteten Hierarchien zusammen, die das Internet verschmolzen und nivelliert hat. Ihre Glätte und Flachheit täuscht eine makellose Struktur vor, in der Ideen mit atemberaubendem Tempo kollidieren oder sich gegenseitig überholen. In einer Glasfaser- Landschaft ist der Unterschied zwischen dem Nachbarn und dem nächsten Kontinent nur noch eine Frage von nicht wahrnehmbaren Nanosekunden. Europäische Barockgemälde, Fossilien der Trias und die gestrigen Promotions-Sonderseiten in einer Tageszeitung sind „Tabs“ im selben Browser. Im Hintergrund tönt unentwegt der globale Chor von zigmillionen Stimmen, deshalb sind unsere Identitäten beliebig, unklar und unbestimmt. Wir sind überall und jederzeit, und alles geschieht gleichzeitig.

Im BIG FLAT NOW haben Geste, Freundschaft und Dilettantismus die Erklärung, das Verstehen und die Expertise ersetzt. Produktdesign ist zu einer Form des DJing geworden und umgekehrt. Zeitgenössische Kunst und Luxusmode basieren auf derselben Logik, sie bedienen sich der gleichen „Fachleute“, die sich absolut selbstverständlich zwischen den einzelnen Gattungen hin- und her bewegen. Film, Musik, Mode, bildende Kunst und die Marketing- Maschinerie, die sie unterstützt, wurden zu einem einzigen, einheitlichen Ding namens „Inhalt“ komprimiert.

Der Nukleus und die treibende Kraft dieses Ökosystems ist die Zirkulation. Sie erzeugt das Feedback, die Resonanz, den Push und die Dynamik, die als endlos erneuerbare Energiequellen dienen. Um das gesamte Potenzial einer vernetzten Gesellschaft auszuschöpfen, müssen neue Sprachen und Strategien für die kulturelle Produktion entwickelt werden. Dazu gehört auch die Revision und Neudefinition davon, wie alles zirkuliert – unsere Ideen und unsere materiellen Produkte, unser Wissen und unsere Fiktionen, unsere Daten und unsere Codes, unser Kapital und unsere Körper. Zirkulation ist der Kraftstoff der Inhalte unserer heutigen Zeit. Ihre ständige Beschleunigung erzeugt eine Dynamik, die eine intakte kulturelle Struktur und Welt vortäuscht, und liefert gleichzeitig die Energie für weitere Beschleunigung. Wie der sprichwörtliche Baum im Wald kann sie sogar die Bedingung unserer kreativen und kulturellen Existenz sein.

Die Ausstellung zeigt künstlerische Thesen zu diesem neuen Paradigma.

Joerg Koch
Translation (German): Elisabeth Rahbari

Cover: Idealstandard 2018 (Detail), Mike Meiré, Metal, wood, glass, concrete, colour spray, 270 x 45.5 x 91.5 cm, All courtesy of Gallery Crone Vienna/Wien, Berlin

Artists
Sterling Ruby
, *1972 in Bitburg, Germany lives in Los Angeles, USA
Jonathan Castro , *1984 in Lima, Peru lives in Amsterdam, Netherlands
Eli Russell Linnetz, *1990 in Venice, USA lives in Venice, USA
Mike Meiré, *1964 in Darmstadt, Germany lives in Cologne, Germany
Rosemarie Trockel, *1952 in Schwerte, Germany lives in Cologne, Germany

Thank God for Toilet Paper 2008  Rosemarie Trockel  Glazed ceramic, 30 x 50 x 30 cm

Thank God for Toilet Paper 2008
Rosemarie Trockel

Glazed ceramic, 30 x 50 x 30 cm

Heart 2018 Sterling Ruby   Ceramic, 52.1 x 35.6 x 5.1 cm

Heart 2018
Sterling Ruby

Ceramic, 52.1 x 35.6 x 5.1 cm

Basin Theology/Styx Boat 2017  Sterling Ruby   Ceramic, 66 x 116.8 x 188 cm

Basin Theology/Styx Boat 2017
Sterling Ruby

Ceramic, 66 x 116.8 x 188 cm

The Big Flat Now, Flag VII 2019 Jonathan Castro  Digital painting, fine art print on paper  59 x 42 cm

The Big Flat Now, Flag VII 2019
Jonathan Castro

Digital painting, fine art print on paper
59 x 42 cm

The Big Flat Now, Flag VI 2019 Jonathan Castro  Digital painting, fine art print on paper  Detail

The Big Flat Now, Flag VI 2019
Jonathan Castro

Digital painting, fine art print on paper
Detail

Idealstandard 2018 Mike Meiré   Metal, wood, glass, concrete, colour spray, 270 x 45.5 x 91.5 cm

Idealstandard 2018
Mike Meiré

Metal, wood, glass, concrete, colour spray, 270 x 45.5 x 91.5 cm

Idealstandard 2 2018 Mike Meiré  Metal, wood, glass, concrete, colour spray, 270 x 45.5 x 91.5 cm

Idealstandard 2 2018
Mike Meiré

Metal, wood, glass, concrete, colour spray, 270 x 45.5 x 91.5 cm

Ye 2018 Eli Russell Linnetz (with Yung Jake)   Album cover for Kanye West

Ye 2018
Eli Russell Linnetz (with Yung Jake)

Album cover for Kanye West

Bio
Joerg Koch is the publisher and editor in chief of 032c, an international print and online magazine for art, culture and fashion. It is based in Berlin and describes itself as the “Manual for Freedom, Research & Creativity”. Since 2016, the magazine runs its own fashion brand 032c Apparel.