VIENNALINE

MARIO MAURONER CONTEMPORARY ART VIENNA
curated by_Lóránd Hegyi 

 

KENDELL GEERS (*1968 in Johannesburg, lives / lebt in Brussels)
UGO GILETTA (*1957 in San Firmino di Revello, lives / lebt in Manta & San Firmino di Revello, Italy)
MARINE JOATTON (*1972 in Paris, lives / lebt in Paris)
MICHELANGELO PISTOLETTO (*1933 in Biella, lives / lebt in Biella & Turin) 
BERNARDÍ ROIG (*1965 in Palma de Mallorca, lives / lebt in Madrid & Binissalem)
JOSÉ MARÍA SICILIA (*1954 in Madrid, lives / lebt in Paris & Sóller, Spain)
BARTHÉLÉMY TOGUO (*1967 in Cameroon / Kamerun, lives / lebt in Paris, New York & Bandjoun, Cameroon / Kamerun)
SANDRA VÁSQUEZ DE LA HORRA (*1967 in Viña del Mar, Chile, lives / lebt in Berlin)
FABIEN VERSCHAERE (*1975 in Vincennes, lives / lebt in Paris)

 

For this year’s edition of curated_by Mario Mauroner Contemporary Art Vienna presents an exhibition in three parts, symbolizing the city’s cultural complexity, creative openness, and innovative potential as well as its attraction and often provocative intellectuality in the context of the international art scene and of artists cultivating a long-standing relationship with Vienna’s art life. 

They include famous paradigmatic masters of the last half-century who have been living in Vienna for years and actively shaping and influencing the Austrian capital’s art and cultural discourses. One of them is Michelangelo Pistoletto. Teaching at the Academy of Fine Arts Vienna, the artist’s oeuvre and aesthetic approach has influenced his students as well as generations of young artists. Along with Pistoletto, the exhibition features several middle generation artists whose work deals with the themes, questions and aesthetics of literary and scientific narratives that have been of interest to a wide range of Viennese intellectuals. 

The artworks of Kendell Geers and Bernardí Roig address theoretical, linguistic, aesthetic and architectural ideas of Ludwig Wittgenstein and are inspired by the famous thinker’s fascinating and extensive oeuvre. Ugo Giletta’s explorations of appearance and essentiality were also influenced by Wittgenstein’s theses as well as Otto Weininger’s philosophies and ideas on essentiality. The graphical works of Sandra Vásquez de la Horra and Marine Joatton contain psychoanalytical aspects and concepts of the unconscious, which they consider in a cultural-anthropological context that leans heavily on mysticism and the world of magic.

Symbols and signs of certain ritual practices and indicators of popular, at times folkloric or historical narratives come into sharp focus in the works of Barthélémy Toguo and Fabien Verschaere. Barthélémy Toguo addresses African fertility rites, while Fabien Verschaere highlights late medieval Flemish and French ideas of magic, fairy-tales, witchcraft, passion plays, and death cult. 

All these artists foster a close relationship with Vienna, its cultural traditions, and its contemporary art scene; and some even established friendships with Viennese artists—Fabien Verschaere with Franz West, Ugo Giletta with Hermann Nitsch. 

Lóránd Hegyi

 

Mario Mauroner Contemporary Art Vienna präsentiert im Rahmen des Projekts eine dreiteilige Ausstellung, welche die kulturelle Komplexität, die kreative Offenheit, die innovative Kapazität und nicht zuletzt die Anziehungskraft und die oft provokative Intellektualität der österreichischen Hauptstadt im Kontext der internationalen Kunstszene beziehungsweise im Kontext des vielfältigen Schaffens derjenigen Künstlerinnen und Künstler darstellt, die enge Beziehungen zu Wiens Kunstleben pflegen. 

Unter diesen gibt es große paradigmatische Meister des letzten halben Jahrhunderts, die mehrere Jahre in Wien gelebt und gearbeitet und dadurch das Kunstschaffen und die künstlerischen Diskussionen in der österreichischen Hauptstadt aktiv und vielfach beeinflusst haben – wie Michelangelo Pistoletto, dessen Œuvre und ästhetisches Denken eine ganze Generation junger Künstler durch seine Lehrtätigkeit an der Wiener Akademie der bildenden Künste geprägt hat. 

Andererseits involviert die Ausstellung der Galerie zahlreiche Middle-Generation-Künstlerinnen und -Künstler, die sich in ihren Werken mit Themen, Fragestellungen und ästhetischen Konzeptionen, literarischen und wissenschaftlichen Narrativen, welche von unterschiedlichen Wiener Intellektuellen thematisiert wurden, auseinandergesetzt haben. 

So beschäftigten sich Kendell Geers und Bernardí Roig intensiv mit gewissen theoretischen, sprachwissenschaftlichen, ästhetischen und architektonischen Momenten des Schaffens von Ludwig Wittgenstein und sind unmittelbar von dem großen Wiener Denker inspiriert. Auch Ugo Giletta studierte die Wittgenstein’sche Theorie beziehungsweise Otto Weiningers Gedankenwelt, welche seine Auseinandersetzung mit der Problematik der Erscheinung und der Essenzialität zutiefst geprägt hat. Das zeichnerische Werk von Sandra Vásquez de la Horra und Marine Joatton involviert Aspekte psychoanalytischer Fragestellungen beziehungsweise der Problematik des Unbewussten, welche sie eher in einem kulturanthropologischen Kontext im Zusammenhang mit mythischen, magischen Vorstellungen thematisieren. Im Œuvre von Barthélémy Toguo und Fabien Verschaere sind Symbole und Zeichen gewisser ritueller Praktiken und die Hinweise auf populäre, teilweise volkstümliche oder historische Narrative noch deutlicher, wobei im Schaffen von Barthélémy Toguo afrikanische Fruchtbarkeitsrituale, hingegen bei Fabien Verschaere die spätmittelalterlichen flämischen und französischen magischen Vorstellungen, Märchen, Zaubereien und Szenen des Passionstheaters und des Totenkults starke Bedeutung einnehmen.

Alle diese Künstlerinnen und Künstler sind seit längerer Zeit mit Wien und mit der Wiener kulturellen Tradition ebenso wie
mit der Wiener zeitgenössischen Kunst eng verbunden; einige pflegen – oder pflegten – freundschaftliche Beziehungen mit bestimmten Wiener Künstlerinnen und Künstlern, zum Beispiel Fabien Verschaere mit Franz West oder Ugo Giletta mit Hermann Nitsch. 

Lóránd Hegyi
Translation Eva Greisberger 

  BARTHÉLÉMY TOGUO  DÉLUGE 13 (BOGOTA 1), 2017 Watercolor on paper, 199 x 199 cm

BARTHÉLÉMY TOGUO DÉLUGE 13 (BOGOTA 1), 2017
Watercolor on paper, 199 x 199 cm

  KENDELL GEERS  CADAVRE EXQUIS (NIKE OF SAMOTHRACE), 2007 Spray painted life size resin of the Nike of Samothrace, 320 x 170 x 200 cm

KENDELL GEERS CADAVRE EXQUIS (NIKE OF SAMOTHRACE), 2007
Spray painted life size resin of the Nike of Samothrace, 320 x 170 x 200 cm

  MICHELANGELO PISTOLETTO  METAMORFOSI (FOR VIENNA), 2018 Mirror, rags, site specific dimensions

MICHELANGELO PISTOLETTO METAMORFOSI (FOR VIENNA), 2018
Mirror, rags, site specific dimensions

  BERNARDÍ ROIG  WITTGENSTEIN HAUS (THE BIG HEAD), 2017 Polyester resin and fluorescent light, wood, spanish oak, 60 x 90 x 95 cm

BERNARDÍ ROIG WITTGENSTEIN HAUS (THE BIG HEAD), 2017
Polyester resin and fluorescent light, wood, spanish oak, 60 x 90 x 95 cm

Dr. Lóránd Hegyi (1954 born in Budapest, Hungary) is one of the foremost European curators and art historians. From 1990-2001 he was director of the Museum of Modern Art Foundation Ludwig Vienna and was artistic adviser and later artistic director of the „Palazzo delle Arti Napoli“, PAN in Neaple (2002-2006) and the „Musée d'Art Moderne de Saint-Étienne Métropole“ (2003-2016). Hegyi was co-curator of the Venice Biennial in 1993, artistic director of the Sculpture Triennial of Stuttgart in 1995 and curator of the Valencia Biennial in 2003. Beside his curatorial activity he wrote numerous books and articles about contemporary art and cultural criticism, social and political context of artistic praxis in Central and East Europe as well as about the center and periphery discours.