ZEITGEISTLOS

KNOLL GALERIE WIEN
curated by_Eszter Lázár & Edina Nagy

 

ÁDÁM ALBERT (*1975 in Veszprém, lives / lebt in Budapest)
FORM FUTURE: KIM DOTTY HACHMANN (*1974 in Hamburg, lives / lebt in Berlin)
STEFFI SIMMEN (*1978 in Fritzlar, lives / lebt worldwide)
PAWEL KORBUS (*1983 in Świdnik, lives / lebt in Lublin)
SVÄTOPLUK MIKYTA (*1973 in Čadca, lives / lebt in Banská Štiavnica / Schemnitz)
LADA NAKONECHNA (*1981 in Dnipropetrovsk / Dnipro, lives / lebt in Kiev / Kiew)
KAY WALKOWIAK (*1980 in Salzburg, lives / lebt in Vienna / Wien)
ZORKA WOLLNY (*1980 in Krakow / Krakau, lives / lebt in Berlin)

 

The period of Red Vienna is a well-known and still present component of the city’s history for those familiar with the left-wing ideologies and aspirations of the twentieth century. We are convinced—as the example of present-day Vienna demonstrates—that these aspirations continue to be relevant and useful in today’s sociopolitical situation.

Looking back at the early 1930s, however, we note mounting evidence that Red Vienna’s utopian ambitions have failed. Vienna, the model town, paid the steep price of undermining its civil foundations in an effort to maintain a functioning public administration. Festivals, parades, and Olympiads that placed the “worker” on a pedestal, have increasingly become mechanisms and architectural “stage sets” serving only to gloss over problems while unemployment has continued to rise. The ideal of the human being adapted to the new social model has remained a mere ambition, existing only at the rhetorical level.

Growing dissatisfaction and a deepening gap between rural areas and cities, along with some radical differences between value systems, diverging world views and concepts of the future, have led to the consequences known to us today. The era’s left-wing ideas were far from homogeneous; there were considerable differences between the ideology-driven goals, the methods that were employed, and the subsequent results. When we think of these historical facts, we cannot set aside their obvious parallels to the present; we need not look any further than the narrower geopolitical context of Europe, where the formerly vague signs of the emerging crisis are now becoming increasingly concrete. These divergence in value systems and radical differences in ideas about the future also manifest in conflicts emerging within countries. The continent is growingly defined by the duality of—and tensions between— democracies and (pseudo-)dictatorships, resulting in obstructed decision-making processes. The resulting uncertainty benefits antidemocratic, retrograde tendencies. 

The exhibition explores these utopian promises and their sobering legacy, as the present bears an increasingly dystopian vision of the future. Elementary fragments (historical data, documents, seemingly neutral geometric shapes and material) embedded in the works are assembled into a complex political iconography. As a reflection of social utopias, they appear either as elements of the visual vocabulary of socialist mass rallies or as visual documents of hegemonic endeavors to redraw the geopolitical map of the present. 

These works do not aim to process a given historical period, but attempt expand on it. Whether these artistic reflections proclaim the sustainability of a livable society, however, remains to be seen. 

Eszter Lázár & Edina Nagy

 

Die Ära des Roten Wien ist all jenen wohlbekannt, die mit linken Ideologien und Tendenzen des 20. Jahrhunderts vertraut sind. Wir sind überzeugt – und das Beispiel des heutigen Wien kann das auch bestätigen –, dass diese Tendenzen auch in der heutigen gesellschaftspolitischen Lage relevant und anwendbar sind. 

Aber auf die 1930er-Jahre rückblickend können wir feststellen, dass die utopistischen Ziele des Roten Wien zunehmend nicht erreicht wurden. Die Modellstadt Wien hat für ihre gut funktionierende Verwaltung einen hohen Preis bezahlt – ihre (bürgerlichen) Grundlagen sind ins Wanken geraten, was zu unauflösbaren Spannungen führte. Die Feste, Aufmärsche, Olympiaden, die den „Arbeiter“ auf das Piedestal stellten, verwandelten und entleerten sich immer mehr zu problemüberdeckenden Mechanismen und architektonischen Kulissen, während die Zahl der Arbeitslosen drastisch anstieg. Die Heranbildung des „Neuen Menschen“ – angepasst an das neue Gesellschaftsmodell – blieb eine auf rhetorischer Ebene lavierende Bestrebung.

Die zunehmende Unzufriedenheit mit den herrschenden Zuständen, die immer tiefer werdende Kluft zwischen Stadt und Land, die radikalen Unterschiede zwischen Wertvorstellungen, Weltbildern und Zukunftskonzepten führten zu den bekannten Konsequenzen. Die linken Ideen dieser Epoche sind alles andere als homogen, hinter den Ideologien sind verschiedene Ziele feststellbar, auch Methoden und Ergebnisse sind ähnlich.

Wenn wir über diese geschichtlichen Fakten nachdenken, werden unübersehbare Parallelitäten zu unserer Gegenwart deutlich. Betrachten wir den engeren geopolitischen Kontext in Europa, werden die Zeichen der bisher nur im Unklaren sich formierenden Krise immer konkreter. Die Heterogenität der Wertsysteme, die markanten Unterschiede von Zukunftsvorstellungen zeigen sich auch in sich abzeichnenden Konflikten innerhalb von Landesgrenzen. Der Kontinent wird zunehmend von der Dualität und den Spannungen zwischen bestehenden Demokratien und (Pseudo-)Diktaturen gekennzeichnet, die in Entscheidungssituationen zu sich gegenseitig blockierenden Prozessen führen. Die sich daraus ergebende Unsicherheit wird zur Brutstätte antidemokratischer, retrograder Tendenzen. 

Die Ausstellung beschäftigt sich mit utopistischen Verheißungen und deren ernüchterndem Erbe, denn die Gegenwart weist mehr und mehr ein dystopisches Zukunftsbild auf. Fragmente von Elementen (geschichtliche Daten, Dokumente, „neutrale“ geometrische Formen und Materialien), eingeschmolzen in den ausgestellten Werken, erscheinen wie komplexe politische Ikonografien. Diese treten als Reflexionen gesellschaftlicher Utopien entweder als Elemente des visuellen Wörterbuchs sozialistischer Massenveranstaltungen oder als eine Art bildliche Dokumentation hegemonialer Bestrebungen auf, die die geopolitische Karte unserer Tage umschreiben.

Die gezeigten Werke wollen nicht die jeweilige geschichtliche Periode aufarbeiten, sondern versuchen, diese weiterzulesen. Die Frage, ob die künstlerischen Reflexionen das Aufrechterhalten einer lebenswerten Gesellschaft ankündigen, bleibt jedenfalls offen.

Eszter Lázár & Edina Nagy
Translation Zsófia Rudnay 

 

  ÁDÁM ALBERT  COVERED UP TOLL COLLECTOR BOOTHS, 2018 Mixed media, 4 pieces, each: 24 x 34 cm Courtesy of Ádám ALBERT,  Photo: Gábor Arion KUDÁSZ   4 Prints: NO. 1. THE DECORATED BRIDGEHEAD OF THE FRANZ JOSEPH BRIDGE ON THE BUDA SIDE Gicleé print, plywood, different materials, 24 x 34 cm NO. 2. CROWD HEADING FROM PEST TO BUDA AT THE ELISABETH BRIDGE Gicleé print, lime-stone, different materials, 24 x 34 cm NO. 3. DECORATION OF THE RAMP TO THE ISLAND FROM THE MARGARET BRIDGE Gicleé print, plexi, different materials, 24 x 34 cm NO. 4. THE DECORATED BRIDGEHEAD OF THE MARGARET BRIDGE ON THE PEST SIDE Gicleé print, polyurethane foam, different materials, 24 x 34 cm

ÁDÁM ALBERT COVERED UP TOLL COLLECTOR BOOTHS, 2018
Mixed media, 4 pieces, each: 24 x 34 cm
Courtesy of Ádám ALBERT, Photo: Gábor Arion KUDÁSZ

4 Prints:
NO. 1. THE DECORATED BRIDGEHEAD OF THE FRANZ JOSEPH BRIDGE ON THE BUDA SIDE Gicleé print, plywood, different materials, 24 x 34 cm
NO. 2. CROWD HEADING FROM PEST TO BUDA AT THE ELISABETH BRIDGE Gicleé print, lime-stone, different materials, 24 x 34 cm
NO. 3. DECORATION OF THE RAMP TO THE ISLAND FROM THE MARGARET BRIDGE Gicleé print, plexi, different materials, 24 x 34 cm
NO. 4. THE DECORATED BRIDGEHEAD OF THE MARGARET BRIDGE ON THE PEST SIDE Gicleé print, polyurethane foam, different materials, 24 x 34 cm

  KAY WALKOWIAK  RITUAL UNION, 2013 HD video, 16:9, 6:36 min., Color, sound Courtesy of Kay WALKOWIAK & Zeller van ALMSICK, Vienna / Wien

KAY WALKOWIAK RITUAL UNION, 2013
HD video, 16:9, 6:36 min., Color, sound
Courtesy of Kay WALKOWIAK & Zeller van ALMSICK, Vienna / Wien

  LADA NAKONECHNA  MERGE VISIBLE. COMPOSITION NO. 42 A, 2016 Photography, cut out, pencil, 70 x 70 cm Courtesy of Galerie EIGEN + ART Leipzig/Berlin,  Photo: Uwe WALTER, Berlin

LADA NAKONECHNA MERGE VISIBLE. COMPOSITION NO. 42 A, 2016
Photography, cut out, pencil, 70 x 70 cm
Courtesy of Galerie EIGEN + ART Leipzig/Berlin, Photo: Uwe WALTER, Berlin

  SVÄTOPLUK MIKYTA  ZEITGEISTLOS I, 2016–2017 Offset prints collage, book binding 31 x 24 x 3 cm Courtesy of Svatopluk Mikyta,  Photo: Michaela DVORAKOVA

SVÄTOPLUK MIKYTA ZEITGEISTLOS I, 2016–2017
Offset prints collage, book binding 31 x 24 x 3 cm
Courtesy of Svatopluk Mikyta, Photo: Michaela DVORAKOVA

  FORM FUTURE  JUMP JUMP, 2014 HD video, 2’01’’ Courtesy of FORM FUTURE / Kim Dotty HACHMANN, Steffi SIMMEN,  Photo: FORM FUTURE / Kim Dotty HACHMANN, Steffi SIMMEN

FORM FUTURE JUMP JUMP, 2014
HD video, 2’01’’
Courtesy of FORM FUTURE / Kim Dotty HACHMANN, Steffi SIMMEN, Photo: FORM FUTURE / Kim Dotty HACHMANN, Steffi SIMMEN

  PAWEL KORBUS  PROTEST SONG ‘FEW SIMPLE WORDS IN A FOREIGN LANGUAGE’, 2016 video performance, 2’11’’ Courtesy of Pawel KORBUS,  Photo: Pawel KORBUS

PAWEL KORBUS PROTEST SONG ‘FEW SIMPLE WORDS IN A FOREIGN LANGUAGE’, 2016
video performance, 2’11’’
Courtesy of Pawel KORBUS, Photo: Pawel KORBUS

Edina Nagy is a freelance art critic and curator and a frequent contributor to Hungarian art publications and journals. She works as a senior lecturer at the Department of Aesthetics at ELTE Budapest. Edina Nagy collaborated with Eszter Lázár in two projects for the OFF Biennale Budapest: When Artist Speaks (2015) and The Flying Kayak (2017). She is currently a visiting fellow at IWM Vienna.

Eszter Lázár is a freelance curator and lecturer at the Department of Art Theory and Curatorial Studies at MKE Budapest. She curated various exhibitions in Budapest. Her recent enterprises are co-curatorial exhibitions with Edina Nagy and a collaborative project Residency Under Investigation at tranzit.sk. Since 2016 she has been a researcher of the RomArchive international initiative.