curated by_vienna: Tomorrow Today & the days after

curated by_vienna: Tomorrow Today & the days after

„Tomorrow Today“ lautete das Motto von curated by_vienna 2015, der bereits siebenten Ausgabe des Galerien-Kuratoren-Projekts, das am 17. Oktober seinen offiziellen Abschluss fand. Wer es noch nicht in alle Ausstellungen geschafft hat oder bereits Erkundetes aufs Neue entdecken will, darf sich freuen: Mehr als die Hälfte der 20 teilnehmenden Galerien hat die Laufzeit ihrer Projekte verlängert. Ein Rundgang durch alle Ausstellungen in Bildern.

Artwork of Tomorrow Today # 5

Artwork of Tomorrow Today # 5

Die soziale Welt als Bühne: In den großformatigen Collagen von Anne Speier verschmelzen Malerei, Fotografie und Cut-out-Techniken zu cartoon-artigen Kulissen für eine Partygesellschaft, die gnomenhafte Züge trägt. Selbstrepräsentation und gesellschaftliche Rangordnungen sind die Themen Speiers Arbeit, auf die man zurzeit in der Gruppenausstellung „Retro Store“ in der Wiener Dependance der Galerie Thoman trifft.  

Hello Bob!

Hello Bob!

Sebastian Cichocki arbeitet als Chefkurator und Vizedirektor am Museum für Moderne Kunst in Warschau. Er ist außerdem Autor von Ausstellungen in Buchform. Auch seine für "curated by_vienna: Tomorrow Today kuratierte Gruppenschau in der Knolle Galerie Wien, die sich mit dem künstlerischen Erbe der Konzeptkunst und der Land Art beschäftigt, geht auf eines seiner publizistischen Projekte zurück.

Subtle Patterns of Capital

Subtle Patterns of Capital

Barnabás Bencsik has been involved with the Hungarian art scene since the early 1990s. In 2006 he initiated ACAX, an independent agency for contemporary art exchange, whose program he runs since then. Furthermore he has contributed to the realization of the OFF-Biennale, Budapest. In context of curated by_vienna 2015 Bencsik curated the show at Georg Kargl Fine Arts, which examines the intricate link between contemporary art production and the art market.

The Limitless Elasticity of Cartoon Physics

The Limitless Elasticity of Cartoon Physics

Chris Fitzpatrick is the director of Kunstverein Munich. In context of "curated by_vienna: Tomorrow Today" he conceived the show at Kerstin Engholm Gallery. Under the title "Cartoon Physics" he offers a more fluid way of thinking about speculative finance today and whether or not today is even still a relevant temporal coordinate.

Utopia, Dystopia, Zukunft?

Utopia, Dystopia, Zukunft?

Wie soll man Kapital und Konsum in einer Region beschleunigen, in der sie schon auf Hochgeschwindigkeit sind? Mit Werken von Kunstschaffenden aus den Ländern am arabischen Golf reagiert die Kuratorin Myriam Ben Salah in der Galerie Steinek auf Fragen wie diese und auf das diesjährige Thema von curated by_vienna.

What Do We Believe In?

What Do We Believe In?

Rózsa Zita Farkas is a writer and curator based in London. She has co-curated independent projects including "The Posthuman Era Became a Girl" and "Re-Materialising Feminism", amongst others. For this year’s curated by_vienna she has conceived the show "Rehearsals in Instability", which is on view at Galerie Andreas Huber.

Money Makes The World Go Around

Money Makes The World Go Around

Katerina Gregos is an art historian, curator and writer based in Brussels. She was founding director and curator of the Deste Foundation’s Centre for Contemporary Art in Athens and Artistic Director of Argos Centre for Art and Media in Brussels. Currently she is also artistic director of Art Brussels. On the occasion of "curated by_vienna: Tomorrow Today" she has been invited as curator by Mario Mauroner Contemporary Art Vienna. 

Artwork of Tomorrow Today # 4

Artwork of Tomorrow Today # 4

Botschaften an die Zukunft: Woran wird man sich künftig erinnern? Wer trifft die Entscheidungen über Form und Inhalt dessen, was der Überlieferung wert ist? Über Fragen wie diese lässt sich anhand Christian Mayers Serie „Putting in time“ gut nachdenken. In der Gruppenausstellung „Days of Future Just Past“ in der Galerie Charim spürt der Künstler dem Phänomen Zeitkapsel nach.

Über das Offenhalten von Rissen

Über das Offenhalten von Rissen

Kolja Reichert ist Kunstkritiker, Autor und Redakteur der Zeitschrift Spike Art Quarterly.  Im Rahmen der diesjährigen Ausgabe von curated by_vienna trat er als Kurator in Aktion. „Produktion“ lautet der schlichte aber vielschichtige Titel der Gruppenausstellung, die er für die Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder konzipiert hat. 

I Am Real, But…

I Am Real, But…

It starts with a stage, lit from underneath. The figure on top could be imagined standing upright, but is presently laying down, too tired from the performance to continue. Our apprehension of the performer shifts as we are asked to observe its remnants, dissect what has been left behind, read the traces of life still visible after its collapse. The stage becomes an operating table. Here lies KAYA.

Artwork of Tomorrow Today # 2

Artwork of Tomorrow Today # 2

The work "Your Dust is Cash" by Mexican artists Alfadir Luna & Jose Antonio Vega Macotela is on display at Mario Mauroner Contemporary Art Vienna as part of the exhibition "It’s Money Jim, but not as we know it", which has been curated by Katerina Gregos in the context of this year’s curated by_vienna project. 

In Times of Crisis Act with Love!

In Times of Crisis Act with Love!

Joe Scanlan is an artist based in New York. On the occasion of this year’s curated by_vienna with its general topic art and capital he was invited as curator by Martin Janda Gallery. Scanlans show "The * of Love" proposes that the asterisk [*] of art is love, stating that the crisis of art, whether tomorrow or today, is the difficulty of using artworks to express love in economic terms.

Perspectives in Motion

Perspectives in Motion

Alfredo Cramerotti is a writer and curator working across mass media, publishing, festivals and exhibition making. He lives in Llandudno, Wales, where he directs the contemporary art institution Mostyn. Upon invitation by Hubert Winter Gallery and in context of the project curated by_vienna he conceived an exhibition with works that adopt an oblique view to the financial mechanisms that govern our relations in life. 

Menetekel, die in die Welt von morgen hineinragen

Menetekel, die in die Welt von morgen hineinragen

Veit Loers ist einer der bedeutendsten Ausstellungsmacher im deutschsprachigen Raum. Seine  Karriere begann in den 1980ern. Anlässlich der diesjährigen Ausgabe des Galerien-Kuratoren-Festivals curated by_vienna hat er in der Wiener Dependance der Galerie Elisabeth & Klaus Thoman einen „Retro Store“ eingerichtet.

Big Data, Privacy, The Internet of Things & Co.

Big Data, Privacy, The Internet of Things & Co.

Lässt sich digitale Kunst sammeln? Wie ist es um die Aura digitaler Kunstdateien bestellt? Und welchen Paradigmenwechsel in der künstlerischen Praxis erleben wir aktuell inner- und außerhalb des Netzes? Experten diskutieren über Fragen wie diese in den Donnerstag-SALONS der Ausstellung „Relational Changes“ in der Christine König Galerie.