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Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder
curated by Roberta Tenconi

Adresse
Domgasse 6
1010 Wien

Barrierefreiheit
Nicht barrierefrei

Kurator*innen
Roberta Tenconi
Roberta Tenconi
CV

Roberta Tenconi ist Chefkuratorin am Pirelli HangarBicocca in Mailand, wo sie Einzelausstellungen von Künstlern wie Giorgio Andreotta Calo, Leonor Antunes, Rosa Barba, Neïl Beloufa, Maurizio Cattelan, Petrit Halilaj, Ann Veronica Janssens, Eva Kot'átková, Matt Mullican, Bruce Nauman, Laure Prouvost, Nari Ward und Cerith Wyn Evans kuratierte. Sie konzentriert sich auf die Zusammenarbeit mit Künstlern, um experimentelle und ehrgeizige Projekte in unkonventionellen Räumen und komplexen Kontexten in Auftrag zu geben und zu produzieren, und betont das Ausstellungsmachen als ein Medium, um unsere Gegenwart zu erforschen und zu lernen. Zu ihren kommenden kuratierten Projekten gehören Einzelausstellungen der Künstler Saodat Ismailova und Nan Goldin. Sie ist Teil des Kuratorenteams der 55. Venedig Biennale Arte „The Encyclopedic Palace“ (2013) und der vierten Berlin Biennale (2006), arbeitete sie mit Museen, Institutionen, Stiftungen und gemeinnützigen Vereinen auf der ganzen Welt an verschiedenen Projekten und Programmen zusammen, wie zum Beispiel bei der Nicola Trussardi Foundation, der Gwangiu Biennale, der Aïshti Foundation und der Manifesta, wobei sie mit Künstlern wie Jennifer Allora & Guillermo Calzadilla, Pawel Althamer, Tacita Dean, Peter Fischli und David Weiss, Cyprien Gaillard, Paul McCarthy, Paola Pivi, Pipilotti Rist, Tino Sehgal und anderen zusammenarbeitete. Roberta Tenconi hat verschiedene Künstlermonografien und -bände herausgegeben und veröffentlicht regelmäßig Beiträge in Kunstkatalogen und Zeitschriften. Sie hat Vorlesungen und Kurse in Kunst- und Kuratoriumsstudien gehalten und ist derzeit Mitglied der Kommission des Italienischen Rates, einem Projekt des Kulturministeriums zur Unterstützung der künstlerischen, kritischen und kuratorischen Forschung in Italien und im Ausland.


Künstler*innen
Amalia Del Ponte
Amalia Del Ponte
CV

Del Ponte wurde 1936 in Mailand geboren, wo sie heute lebt und arbeitet. Von 1956 bis 1961 besuchte sie die Bildhauerklasse von Marino Marini an der Accademia di Brera in Mailand zusammen mit anderen Künstlern wie Kengiro Azuma, Mario Robaudi und Gianni Colombo. In den 1960er Jahren begann Amalia Del Ponte mit der Erforschung von Materialien, und ihr fast wissenschaftlicher Ansatz führte sie dazu, einfache und reine Formen zu schaffen. In den 1960er Jahren entwirft Amalia Del Ponte auch die Inneneinrichtung des Gulp! Store und des ersten Fiorucci-Geschäfts in Mailand. Internationale Bekanntheit erlangte sie 1973, als sie auf Einladung von Bruno Munari und Umbro Apollonio an der Kunstbiennale von São Paulo teilnahm und ihre Umgebung Area Percettiva präsentierte, mit der sie den ersten Preis für Skulptur gewann. 1993 stellte Amalia Del Ponte ihre Werke im Fort Asperen in Asperen in den Niederlanden aus. Kunstbiennale von Venedig einen ganzen Raum gewidmet, in dem sie ihre klangvollen Steine Litofoni ausstellte, Kunstwerke, die die unsichtbare Beziehung zwischen geometrischen Formen, Musik und Farbskalen erforschen. Im Jahr 2010 konzipierte sie auf der Isola della Certosa in der venezianischen Lagune Regno dei possibili invisibili, eine Videoinstallation in den vier Bunkeranlagen der Insel (ehemalige österreichische Waffenlager, die direkt am Ufer errichtet wurden).  In den letzten Jahren stand Amalia Del Ponte im Mittelpunkt einer Untersuchung, die darauf abzielte, ihr Werk in der italienischen Kunstszene der zweiten Hälfte des 20. Jahrhunderts neu zu positionieren. Diese neuen Studien führten 2017 zu einer Einzelausstellung im Museo del Novecento und Studio Museo Francesco Messina in Mailand.



Lorenzo Palmieri_Courtesy Pirelli HangarBicocca, Milano

Appear by Disappearing

Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder presents "Amalia Del Ponte. Appear by Disappearing," a solo exhibition by Italian artist Amalia Del Ponte. Curated by Roberta Tenconi as part of Curated by festival. 

Taking its name from Amalia Del Ponte's notable 1970 sculpture Apparire/scomparendo, the exhibition “Appear by Disappearing" delves into the artist’s six-decade-long exploration of the ephemeral and the tangible, challenging the common notions of objecthood and the environment we inhabit. 

Born in Milan in 1936, Del Ponte is a polyhedric artist whose pioneer research spans visual art and sound, and also extends into design, architecture, and jewelry. By continually pushing the boundaries of these disciplines, she has developed innovative approaches to materials and forms. Renowned for her groundbreaking sculptures, such as the iconic Plexiglass prisms known as Tropi—derived from the Greek "tropos," meaning "turning" or "change," a term also serving as rhetorical figure denotating deviation and transposition of meaning—and for her environmental installation Area Percettiva (Perceptual Area), with which she won the First Prize for Sculpture at the São Paulo Art Biennial in 1973, Del Ponte's work embodies a profound engagement with principles of light, nature and technology.

Her use of intangible materials and the relationship between the visible and the invisible are central to her work. By bringing into play light’s properties—transparency, lightness, and fluidity—with the physical phenomena that stem from them—reflection and refraction—Del Pontes’ Plexiglass sculptures metamorphose the surrounding environment and create a continuous play of movable and virtual spaces, thus undermining the very notion of materiality and conventional perceptions. These gestures seek to render the indefinable and transitory nature of reality, in an attempt to eliminate boundaries between the built and the natural environments and to escape the idea of any authoritative or privileged point of view. 

The project for Domgasse celebrates Amalia Del Ponte's innovative research on light, material, and sculpture, bridging the organic and inorganic worlds. This curated selection features historical works from the 1960s and 1970s and is inspired by two major shows she had in Milan: the 1967 exhibition at Galleria Vismara, curated by art critic Vittorio Fagone, which first presented her Plexiglass prismatic small sculptures Tropi, and the 1972 exhibition at Salone Annunciata, which included slide projections of colored images of liquid crystals as seen under the microscope alongside sculptures where Del Ponte experimented in expanding the Tropi in size to relate on the human body and in mixing Plexiglass with other materials such as concrete and iron. Each work from the Tropi series is about 20 cm height and has a perfectly smooth transparent surface, differing only in the sequential number of its title, the angles’ degrees that give the specific shape, and for the presence of certain engravings or carving, or even the insertion of a material as in Tropo n. 7, 1965. 

As Del Ponte recalled on the occasion of her 1972 exhibition at Salone Annunciata: “More than in shape as an outcome, I have always been interested in the angles I chose, as they created an imaginary, dynamic space for vision, with a defined range of possibilities outside which external images, refracted and reflected, got fragmented, causing a continuous break of real perceptual patterns in the environment. Hence the need to reproduce the same object in larger size, not only as a “primary” object, but in order to stress its potential activity in itself and around itself.” 

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